Nierozwiązany problem psychiatrii dzieci i młodzieży w pandemii powrócił ze zdwojoną siłą, w dodatku część łóżek w szpitalnych oddziałach psychiatrycznych ma być przeznaczona dla pacjentów covidowych
Najwyższa Izba Kontroli w raporcie z września br. podaje, że w Polsce profesjonalnej pomocy psychologiczno-psychiatrycznej wymaga ok. 630 tys. dzieci i młodzieży poniżej 18. roku życia, tj. 9 proc. populacji. Podobnie jest w wielu innych krajach. W Polsce problemem jest dostępność tej pomocy. Standardy Światowej Organizacji Zdrowia mówią o jednym psychiatrze dziecięcym na 10 tys. dzieci i młodzieży w kraju o średnim poziomie dochodów. W Polsce, która do takich krajów należy, jest ich o połowę mniej. Dostanie się do specjalisty w systemie publicznej opieki zdrowotnej graniczy z cudem w normalnych warunkach, a co dopiero w sytuacjach tak ekstremalnych jak pandemia. Eksperci alarmują, że młodych ludzi potrzebujących specjalistycznego wsparcia przybywa. Niektóre sytuacje kończą się tragicznie.
(…)
Halina Drachal
Więcej – GN nr 48-49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Pełnym głosem. Pokazówka
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Cała armia artystów pozostaje bez pracy, ale należy pomagać z głową
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Diagnosta pedagogiczny: część uczniów została systemowo wykluczona Skazani na porażkę?
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Felieton. Wyższa Szkoła Kreatywności
- Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Casus. Warunki konieczne do przyznania odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego