Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach


Z dr. Franciszkiem Rakowskim z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) w Uniwersytecie Warszawskim, rozmawia Katarzyna Piotrowiak

Zespół pod Pana kierownictwem przygotował prognozę rozwoju epidemii COVID-19 do 31 stycznia 2021 r. W komentarzu do niej pojawił się taki wniosek: „Po długim okresie stabilizacji liczby nowych zachorowań, we wrześniu i październiku pojawiły się wyraźne wzrosty. Według naszego modelu jednym z głównych czynników niniejszych wzrostów jest powrót dzieci i młodzieży do szkół”. Czy otwarcie szkół we wrześniu było błędem?

– Po jednoczesnym otwarciu wszystkich szkół, jak wielokrotnie wykazywaliśmy w naszych wyliczeniach, zawsze pojawiały się wyraźne wzrosty zakażeń. Naukę w szkołach należało zorganizować inaczej, bo mają one spory potencjał napędowy dla epidemii koronawirusa ze względu na silne tzw. usieciowienie pomiędzy kręgami rodzin i znajomych. Po dużych wzrostach, obserwowanych w szczególności w pierwszej połowie października, rząd najpierw wprowadził żółte strefy, później czerwone dla całego kraju. Dopiero po wygaszeniu nauki stacjonarnej w klasach IV-VIII obserwujemy powolne wypłaszczanie się krzywej zakażeń, które zaczęło się 5-6 listopada br. W efekcie wprowadzenia obostrzeń, od 17 listopada zaczynamy odczuwać pozytywne skutki włączenia „bezpiecznika”, czyli minilockdownu. Ten spadek liczby przypadków zakażeń potrwa do pierwszego odmrożenia. Musimy mieć na uwadze, że o włos otarliśmy się o powszechną kwarantannę.

Szkoły nie zostaną odmrożone. Premier poinformował, że będą zamknięte do świąt, potem będzie przerwa świąteczna, a następnie ferie w jednym terminie dla wszystkich województw. Jak Pan ocenia te decyzje?

– W pewnym sensie handel wygrał z edukacją. Rząd zamiast otwierać klasy I-III szkół podstawowych zdecydował się otworzyć galerie handlowe. Kiedy w rządzie decydowali się na częściowe odmrożenie, nie chcieli zaryzykować jednoczesnego odmrożenia klas i galerii handlowych.



(…)

 

Chcesz wiedzieć więcej? Czyta Głos Nauczycielski (nr 48-49, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020: