Gdzie jest realna pomoc? – pytamy na pierwszej stronie Głosu. O taką pomoc nauczyciele proszą od pierwszych dni po uruchomieniu zdalnych lekcji. Czyli – spójrzmy w kalendarz – od marca br.
Jeszcze wiosną nauczyciele zbudowali sami, i w dużej mierze za własne pieniądze, system kształcenia na odległość. Ministerstwo nie pomagało, ale też na szczęście – wybaczcie szczyptę złośliwości – nie przeszkadzało. Dzięki samopomocy nauczycielskiej udało się uratować z edukacji tyle, ile można było w tych piekielnie trudnych czasach.
Posłuchajmy, co mówią o tym sami nauczyciele:
>> Dariusz Misiak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Zawierciu: – Od marca sami dbamy o siebie. (…) Nikt się nas nie zapytał, czy mamy dostęp do internetu, komputerów. 500 zł tutaj nie wystarczy. Dzięki naszej ciężkiej pracy udało się unormować zdalne nauczanie, ale zawdzięczamy to wyłącznie sobie. Centrala i ministerstwo nam w tym nie pomogły (więcej – na s. 13);
>> Prof. Ewa Wysocka z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego: – My, nauczyciele – czy to akademiccy, czy szkolni – sami sobie pomagamy od marca. Nauczanie zdalne jest tak naprawdę efektem inicjatyw oddolnych. Ministerstwu niczego raczej nie zawdzięczamy (patrz – s. 16).
>> Natalia Zakrzewska, anglistka ze Słupska: – MEN lubi pokazywać, że dba o nauczycieli, że im pomaga, ale kiedy nadarzy się okazja, to zawsze znajdzie się ktoś, kto chce nam uprzykrzyć życie (czytaj – s. 18).
Gdzie jest realna pomoc? – pytali od marca nauczyciele. Rząd nie może tłumaczyć się, że „nie wiedział”. Był bowiem zasypywany apelami w tej sprawie.
(…)
Jakub Rzekanowski
Cały komentarz dostępny tylko na łamach Głosu Nauczycielskiego – nr 48-49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Cała armia artystów pozostaje bez pracy, ale należy pomagać z głową
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Diagnosta pedagogiczny: część uczniów została systemowo wykluczona Skazani na porażkę?
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Felieton. Wyższa Szkoła Kreatywności
- Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać
- Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą w kryzysie. Minister zdrowia obiecuje zmianę strategii
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Casus. Warunki konieczne do przyznania odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego