Czy ocenianie kształtujące jest OK? Czy jest efektywne? Sięgnijmy do wyników badań. Dowody są tutaj przekonujące, ponieważ nie opierają się na pojedynczych studiach, lecz metaanalizach wielu badań
W poprzednim odcinku serii „Sprawdzam!” omówiłem wybrane wskazówki, jak nauczać dzieci uczenia się („Uczenie uczenia się”, GN nr 46-47 z 11-18 listopada br.). W tym zaś chcę spopularyzować tezę wspartą empirycznymi dowodami, że ocenianie może również służyć dzieciom i młodzieży w procesie uczenia się.
Demon ocen?
Ocenianie źle się kojarzy. Z jednej strony nauczycielki i nauczyciele spotykają się podczas wielu szkoleń psychoedukacyjnych z hasłem „Nie oceniaj!”. Ocenianie często przedstawiane jest jako rujnujące dla relacji międzyludzkich, a więc również dla relacji wychowawczych w szkole. Z drugiej szkoła jako instytucja wymaga od nich, by oceniali postępy (i braki) w nauce uczniów i uczennic. I cokolwiek by się robiło w codziennej praktyce nauczania, to zawsze na końcu trzeba przy nazwisku ucznia lub uczennicy wystawić ocenę w skali od 1 do 6 (albo dokonać oceny opisowej, jeśli jest to możliwe lub wymagane).
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Cały tekst – GN nr 48-49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Pełnym głosem. Pokazówka
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Cała armia artystów pozostaje bez pracy, ale należy pomagać z głową
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Diagnosta pedagogiczny: część uczniów została systemowo wykluczona Skazani na porażkę?
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Felieton. Wyższa Szkoła Kreatywności
- Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać
- Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą w kryzysie. Minister zdrowia obiecuje zmianę strategii
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Casus. Warunki konieczne do przyznania odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego