Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku


Część III. Znasz już przepisy regulujące sprawy dotyczące awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego. Teraz pora przejść do kwestii opracowania planu rozwoju zawodowego

Cykl ten polecamy szczególnie nauczycielom, którzy rozpoczną w przyszłym roku szkolnym staż na stopień mianowanego. Jednak nauczyciele kontraktowi, którzy są w trakcie stażu, również znajdą tu przydatne informacje. A jeśli jesteś opiekunem stażu lub znasz nauczyciela, któremu przyda się ten artykuł, zachowaj go i przekaż zainteresowanym.

 

Plan rozwoju zawodowego

Przystępujemy do opracowania projektu planu rozwoju zawodowego, który przedłożysz dyrektorowi wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu w ciągu 14 dni od rozpoczęcia zajęć. Dyrektor w ciągu 30 dni od  rozpoczęcia zajęć zatwierdzi projekt lub zwróci go z pisemnym wskazaniem zakresu zmian, których należy dokonać w terminie określonym przez dyrektora.

Przed przystąpieniem do pracy przygotuj się odpowiednio:

>> pamiętaj, że plan rozwoju zawodowego to program działań dla nauczyciela w okresie stażu, uwzględniający specyfikę i potrzeby szkoły, zadania do realizacji, określone rozporządzeniem MEN* oraz wymagania egzaminacyjne potrzebne do uzyskania wyższego stopnia awansu;

>> dokonaj autorefleksji dotyczącej swoich obecnych umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Pamiętaj, że opracujesz swój indywidualny plan, który będziesz realizował w okresie stażu. Sam musisz określić (zgodnie ze swoimi możliwościami), co chciałbyś i możesz zrobić dla szkoły, uczniów, nauczycieli i środowiska lokalnego;

>> przeprowadź dogłębną analizę potrzeb szkoły we wszystkich obszarach jej pracy (dydaktyka, wychowanie, opieka, oczekiwania rodziców, potrzeby uczniów, wizja i misja szkoły). Poproś o pomoc opiekuna stażu. Na tym etapie powinieneś zapoznać się z programem wychowawczo-profilaktycznym, planem pracy szkoły na dany rok, wynikami ewaluacji, planem działań naprawczych i innymi dokumentami, które opisują pracę twojej szkoły;

>> przeczytaj jeszcze raz uważnie wymagania na stopień awansu zawodowego, o który się ubiegasz, zawarte w rozporządzeniu. Ukierunkują one pracę tak, byś nie rozminął się z warunkami, jakie będziesz musiał spełnić w związku ze stopniem awansu, o który się starasz.



(…)

 

Beata Rechnio-Kołodziej

Ekspert z listy MEN

 

Cały tekst – tylko w Głosie (nr 48-49, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020: