Chociaż uczę w podstawówce, to coraz częściej mam wrażenie, że w rzeczywistości uczniowie uczęszczają na tajne nauczanie w Wyższej Szkole Kreatywności, tam przykładają się, bo wpadają na pomysły, o których większość nauczycieli nie byłaby w stanie nawet pomyśleć. Opowiem kilka z nich (moich i zasłyszanych od kolegów).
Uważam, że kamerki są ważne, dlatego umówiłem się z moimi uczniami, że je włączamy. Są uczniowie, którzy niespecjalnie lubią być kontrolowani, więc próbują oszukiwać. No w końcu nauczyciel ma w klasie 26 uczniów – dojrzeć coś, nieistotny szczegół w takim tłumie jest trudno. Pewien niezwykle kreatywny chłopiec ustawił sobie więc GIF zamiast zwykłej profilówki. Animacja przedstawiała go, jak siedzi i wykonuje mikroruchy. Niestety, nauczyciel zauważył, że chłopiec wykonuje cały czas powtarzalną sekwencję. W efekcie poprosił o pomachanie do kamery. Uczeń uciekł z lekcji – nie wiem nawet czemu, pewnie spanikował – napisał mail z wyjaśnieniami. Bardzo uprzejmie informował, że miał problemy techniczne. Wkrótce pojawił się i wszystko działało. GIF zniknął. Mam nadzieję, że nie zabiłem w nim kreatywności…
(…)
Dariusz Żółtowski
nauczyciel języka polskiego
Więcej – GN nr 48-49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Pełnym głosem. Pokazówka
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Cała armia artystów pozostaje bez pracy, ale należy pomagać z głową
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Diagnosta pedagogiczny: część uczniów została systemowo wykluczona Skazani na porażkę?
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać
- Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą w kryzysie. Minister zdrowia obiecuje zmianę strategii
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Casus. Warunki konieczne do przyznania odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego