Część III. Znasz już przepisy regulujące sprawy dotyczące awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego. Teraz pora przejść do kwestii opracowania planu rozwoju zawodowego
Cykl ten polecamy szczególnie nauczycielom, którzy rozpoczną w przyszłym roku szkolnym staż na stopień mianowanego. Jednak nauczyciele kontraktowi, którzy są w trakcie stażu, również znajdą tu przydatne informacje. A jeśli jesteś opiekunem stażu lub znasz nauczyciela, któremu przyda się ten artykuł, zachowaj go i przekaż zainteresowanym.
Plan rozwoju zawodowego
Przystępujemy do opracowania projektu planu rozwoju zawodowego, który przedłożysz dyrektorowi wraz z wnioskiem o rozpoczęcie stażu w ciągu 14 dni od rozpoczęcia zajęć. Dyrektor w ciągu 30 dni od rozpoczęcia zajęć zatwierdzi projekt lub zwróci go z pisemnym wskazaniem zakresu zmian, których należy dokonać w terminie określonym przez dyrektora.
Przed przystąpieniem do pracy przygotuj się odpowiednio:
>> pamiętaj, że plan rozwoju zawodowego to program działań dla nauczyciela w okresie stażu, uwzględniający specyfikę i potrzeby szkoły, zadania do realizacji, określone rozporządzeniem MEN* oraz wymagania egzaminacyjne potrzebne do uzyskania wyższego stopnia awansu;
>> dokonaj autorefleksji dotyczącej swoich obecnych umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Pamiętaj, że opracujesz swój indywidualny plan, który będziesz realizował w okresie stażu. Sam musisz określić (zgodnie ze swoimi możliwościami), co chciałbyś i możesz zrobić dla szkoły, uczniów, nauczycieli i środowiska lokalnego;
>> przeprowadź dogłębną analizę potrzeb szkoły we wszystkich obszarach jej pracy (dydaktyka, wychowanie, opieka, oczekiwania rodziców, potrzeby uczniów, wizja i misja szkoły). Poproś o pomoc opiekuna stażu. Na tym etapie powinieneś zapoznać się z programem wychowawczo-profilaktycznym, planem pracy szkoły na dany rok, wynikami ewaluacji, planem działań naprawczych i innymi dokumentami, które opisują pracę twojej szkoły;
>> przeczytaj jeszcze raz uważnie wymagania na stopień awansu zawodowego, o który się ubiegasz, zawarte w rozporządzeniu. Ukierunkują one pracę tak, byś nie rozminął się z warunkami, jakie będziesz musiał spełnić w związku ze stopniem awansu, o który się starasz.
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 48-49, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Pełnym głosem. Pokazówka
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Cała armia artystów pozostaje bez pracy, ale należy pomagać z głową
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Diagnosta pedagogiczny: część uczniów została systemowo wykluczona Skazani na porażkę?
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Felieton. Wyższa Szkoła Kreatywności
- Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać
- Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą w kryzysie. Minister zdrowia obiecuje zmianę strategii
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Casus. Warunki konieczne do przyznania odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego