Z prof. Ewą Wysocką, diagnostą pedagogicznym z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Młodzi ludzie są obserwatorami burzliwych protestów, wielu z nich w tych protestach uczestniczy. Jaką naukę otrzymują od rządu, widząc, jak ludzie protestujący na ulicach są traktowani przez władze?
– Młodzi ludzie są świadkami działań, które mają ich nauczyć, że nie należy się buntować, mieć innych poglądów, bo grożą za to sankcje. To ma być pokaz siły, ale jest to pokaz bezradności drugiej strony, która widzi, że nie da się inaczej przekonywać do swoich decyzji, jak tylko siłowo. Dotąd młodzież była w jakimś sensie uległa, może nawet zbytnio uległa. Jednak decyzja TK w sprawie aborcji była takim czynnikiem zapalającym, który zmienił nastawienie do wielu spraw. Kiedy pojawiły się zmiany, bardzo niekorzystne, mające wpływ na przyszłość młodego pokolenia, to nastąpił natychmiastowy odwrót od dotychczasowej bierności. Tak to już jest, że kiedy zbyt mocno się naciska, zaczyna się silny opór. Zwłaszcza jeśli towarzyszy temu poczucie, że nikt nie chce z młodymi ludźmi rozmawiać. Należy spojrzeć na to o wiele szerzej, uwzględniając kontekst związany m.in. z pandemią. Wielu z tych młodych ludzi doświadcza w tej chwili różnych problemów, także swego rodzaju wykluczenia. Zarówno studenci, jak i uczniowie otrzymują zróżnicowany dostęp do wiedzy. Jest to uzależnione od posiadanego sprzętu, szybkości internetu, warunków domowych do nauki, możliwości technicznych zarówno ze strony ucznia, jak i nauczyciela. Dostęp do wiedzy jest więc nierówny.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 48-49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Pełnym głosem. Pokazówka
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Cała armia artystów pozostaje bez pracy, ale należy pomagać z głową
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Felieton. Wyższa Szkoła Kreatywności
- Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać
- Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą w kryzysie. Minister zdrowia obiecuje zmianę strategii
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Casus. Warunki konieczne do przyznania odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego