Z dr Alicją Chmielewską, wirusolog z Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Mutacja indyjska koronawirusa dotarła do Europy i może zacząć się rozprzestrzeniać. Czy powinniśmy się obawiać tej mutacji?
– Trudno odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ tak naprawdę niewiele wiemy. Szybkie testy, które sprawdzają, czy szczepionki są skuteczne wobec nowych mutacji wirusa, oraz czy odpowiedź uzyskana po zakażeniu chroni przed nowymi mutacjami, są testami w pewnej mierze sztucznymi. Nie do końca wiemy, jak ich wyniki korelują z rzeczywistą ochroną w prawdziwym życiu.
Rozmawiałam już z nauczycielami, którzy po pierwszej dawce AstraZeneki zachorowali na COVID-19. Jak często to się zdarza?
– To jest jak najbardziej możliwe, ale nie wiemy, jakiej części populacji to może dotyczyć. Bo po pierwsze, taką pełną ochronę uzyskuje się po dwóch dawkach, ale dopiero po jakimś czasie. Po drugie, żadna szczepionka, także i ta, nie ma 100-proc. wydajności i nigdy jej nie miała, więc na pewno będą się zdarzać osoby, które zachorują ponownie. Najwyższa protekcyjność w przypadku tej szczepionki, chroniąca przed hospitalizacją i cięższymi zachorowaniami, była rzeczywiście dość wysoka, ale protekcyjność przed zachorowaniem mieściła się w granicach 60-70 proc. Nadal dosyć spory odsetek osób zaszczepionych może więc zachorować na COVID-19 i mieć jakieś objawy. A wracając do mutacji indyjskiej – konieczne są badania kliniczne na dużej liczbie osób. Nie znamy wydajności szczepionki w przypadku tego wariantu. Dlatego trzeba byłoby zaszczepić dużą grupę ludzi, ale w takich populacjach, gdzie te mutacje są obecne. Bo nawet jeśli dowiadujemy się, że jakaś szczepionka traci swoje działanie wobec jakiegoś wariantu, to my nie wiemy, na ile to będzie skorelowane, bo ograniczamy się do sprawdzania przeciwciał w testach laboratoryjnych. A przecież nasza odporność to nie tylko przeciwciała.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Rozpadły się zespoły klasowe, czeka nas bardzo poważna praca nad integracją klas
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych