Z Aleksandrą Stawicką, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 im. Janusza Kusocińskiego w Kaliszu, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Wszyscy uczniowie mają wrócić do szkół do 29 maja. Wasza szkoła jest jednak otwarta przez niemal całą pandemię. Kto mógł skorzystać z zajęć stacjonarnych? Komu najbardziej na tym zależało?
– Uczniom ze spektrum autyzmu. Po pierwszych doświadczeniach z nauką zdalną powiedzieli nam jasno i dobitnie: „nie będziemy siedzieć przy komputerze”, „nie, nie, nie”. Oczywiście bardzo o to zabiegali również ich rodzice. To na ich wniosek mamy otwartą szkołę. Musieliśmy im coś zaproponować, bo te dzieci najbardziej straciły w trakcie nauczania zdalnego. Większość z nich nie była w stanie pracować w systemie zdalnym. Hybryda też była problemem. Ciągle nam komunikowały, że potrzebują stałego kontaktu z nauczycielem w klasie stacjonarnej. Ten stały kontakt ze szkołą i nauczycielem był koniecznością. Nauczyciel miał szansę na rozmowę z każdym uczniem, mógł tłumaczyć, natychmiast reagować i modyfikować swoją pracę na bieżąco. Dlatego nie zamknęliśmy szkoły. Nie mogliśmy tego zrobić naszym uczniom.
Dla ilu uczniów ze spektrum autyzmu pozostawiliście szkołę otwartą?
– Dla szesnastu. Oprócz klas sportowych i ogólnodostępnych mamy też sześć oddziałów dla uczniów ze spektrum autyzmu.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2021:
- Pełnym głosem. Kto się cieszy z powrotu?
- Felieton. Lekcje w bramie
- Plan znoszenia lockdownu w szkołach. Od 29 maja br. cała oświata pracuje stacjonarnie
- Pamiętajmy i wychowujmy. XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
- MEiN planuje rewolucję w systemie wynagradzania. Wraca propozycja wyższego pensum
- Pomocy psychologicznej może potrzebować nawet co drugi nauczyciel
- Do 2024 r. na egzaminach ma być łatwiej. MEiN przedstawiło plany na kolejne lata
- Nauczyciele stracą terminy szczepień przeciw COVID-19 przez egzaminy? I co z pracownikami administracji?
- Katarzyna Topolewska: Jeżeli nauczyciele są w dobrej kondycji psychofizycznej, to dużo łatwiej jest im pracować z uczniami
- Felieton. Mgła covidowa
- Edukacja klimatyczna stała się kluczowym wyzwaniem dla całego świata
- Im później uczniowie wrócą do szkół, tym większe będą problemy z kondycją psychiczną
- Nie żyje twórca reformy edukacji z 1999 r. – prof. Mirosław Handke
- Okręg Łódzki ZNP po rozmowach z władzami miasta: „Organ prowadzący zmniejszył planowaną redukcję etatów”
- Pozytywnie oceniamy to, jak sprawnie nauczyciele przystosowali się do nowych warunków pracy. Ale co dalej?
- Temat na czasie. Wsparcie dla dzieci i osób dorosłych w kryzysach psychicznych
- Felieton. Nie wychodzimy z pracy
- Polski odcisk palca w badaniach nad szczepionkami
- Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r. Najlepszy wynik od sześciu lat. Efekt pandemii?
- Mogliśmy częściej chodzić do szkoły. Może należało dać szkołom wolną rękę w organizacji nauczania hybrydowego
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (8)
- Konferencja online. Wpływ pandemii COVID-19 na kondycję psychospołeczną młodzieży
- Targi Edukacyjne w Poznaniu #online – 7-8 maja br.
- Nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół w Latowiczu odetchnęli z ulgą. Jest nowy dyrektor
- Awans zawodowy. Zanim staniesz przed komisją…
- Badanie w szkole. Jak odżywanie oraz tryb życia wpływają na masę ciała dzieci i młodzieży
- Casus. Uwzględnianie zgody lub wniosku nauczyciela przy przekształceniu lub wypowiedzeniu stosunku pracy
- Pytania do eksperta. Prawo do świadczeń socjalnych