Z Krzysztofem Bilskim, nauczycielem historii oraz WOS w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Prusa w Łodzi, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy 32 lata temu, kiedy Pan zaczynał uczyć, nauczanie historii wyglądało inaczej? Takie doświadczenie pozwala Panu na dokładną ocenę?
– Zacząłem uczyć na przełomie ustrojów, kiedy gwałtowanie trzeba było zmieniać i treści, i podstawy programowe, i podręczniki. Było dużo ciężej. Mieliśmy niemały problem z bazą źródłową. Różnica nie jest aż tak olbrzymia, jeśli weźmiemy pod uwagę starsze epoki, ale w przypadku historii najnowszej cały czas obserwujemy niemal nieustanne zmiany. Mają one związek z wynikami najnowszych badań historycznych, pojawianiem się nowych treści.
Ale przecież nie tylko badania historyczne mają wpływ na podstawę programową. Są jeszcze decyzje polityków rządzących edukacją…
– Roli polityków, partii politycznych absolutnie nie pomijam. Wszystko ma wpływ na zmiany w nauczaniu historii. Ja tylko mówię, że badania historyczne pozwalają nam wiele kwestii wyjaśnić. Historycy mają obecnie większą pewność przy przekazywaniu wiedzy. Możemy się podeprzeć badaniami, oczywiście nie we wszystkich aspektach współczesnej historii, ale mamy większy dostęp do źródeł, i to znacznie liczniejszych niż kiedyś.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 22 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 22/2021:
- Pełnym głosem. Wracamy! Wracamy!
- Felieton. Koniec sielanki
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- Projekt zmian w Karcie pojawi się już niedługo. Co z pensum i wynagrodzeniami?
- Reforma. Apel i petycja ZNP w sprawie zmian w edukacji włączającej
- Oficjalne zakończenie lockdownu w szkołach. Placówki ruszają z zajęciami wyrównawczymi. Na jakich zasadach?
- NASZ KONKURS. Konkurs Nauczyciel Roku jest ważny. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, jak duży wywoła rezonans, jaki ma zasięg
- Zasadnicze wynagrodzenie nauczyciela nie mniejsze niż przeciętna płaca w kraju. Związek ma gotowy projekt podwyżek
- NASZ KONKURS. Czym jest Nauczyciel Jutr@? Potrzeba tego Konkursu zrodziła się ze współpracy z Głosem, z nauczycielami
- Pensje z budżetu. Projekt ZNP gwarantujący pieniądze dla nauczycieli jest już w Sejmie
- Felieton. Gotowi na hybrydę? Raport z polskiej szkoły
- Felieton. Nie wypada
- Chcę kształcić młodzież, która dyskutując, potrafi swoje stanowisko uargumentować faktami
- Nauczyciele wkraczali w 1921 r. z entuzjazmem, dumni z postawy, jaką przyjęli w czasie wojny z bolszewikami
- Włączanie na siłę jest ryzykowne
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (10) – K – Kontrastowe przypadki
- Przedstawicielka FDDS o prawach dziecka: rekomendujemy regularne zajęcia w szkołach
- Awans zawodowy. Koniec stażu, czas podsumować realizację planu rozwoju zawodowego
- Casus. Przerwanie, przedłużenie i ponowne odbycie stażu
- Pytania do eksperta. Odprawa pośmiertna