Z Zytą Czechowską, nauczycielką Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, Nauczycielem Roku 2019, rozmawia Halina Drachal
W Dniu Edukacji Narodowej nauczyciele słyszą zwykle wiele miłych słów, na zakończenie roku szkolnego dostają podziękowania, ale na co dzień rzadko czują się docenieni. Skąd, Pani zdaniem, ten rozdźwięk?
– Myślę, że to wynik szerszego zjawiska, jakim stało się w Polsce kwestionowanie autorytetów. Podobnie dzieje się w odniesieniu do innych grup, które w swój zawód mają wpisaną misję. Z okazji święta doceniamy lekarzy, strażaków, policjantów, pochylamy się nad znaczeniem ich pracy dla społeczeństwa, a kiedy święto mija, wszystko wraca do „normy”, która polega na dyskredytowaniu ich wiedzy, fachowości, wartości tego, co robią. Niektórym wydaje się, że mogą oceniać pracę innych, nawet jeśli do końca nie wiedzą, na czym ona polega. Młodzi ludzie słyszą, co mówią o nas rodzice i co my sami o sobie mówimy. W sieci jest mnóstwo hejtu, ubliżania nauczycielom. Dla nas jest to przykre, ale groźniejsze będą skutki społeczne, bo to odbije się rykoszetem na społeczeństwie. Największym nieszczęściem naszych czasów jest chaos pojęciowy i pomieszanie wartości. Dlatego nie wiemy, po czym poznać mistrza.
(…)
Cała rozmowa tylko w Głosie nr 22 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 22/2021:
- Pełnym głosem. Wracamy! Wracamy!
- Felieton. Koniec sielanki
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- Projekt zmian w Karcie pojawi się już niedługo. Co z pensum i wynagrodzeniami?
- Reforma. Apel i petycja ZNP w sprawie zmian w edukacji włączającej
- Oficjalne zakończenie lockdownu w szkołach. Placówki ruszają z zajęciami wyrównawczymi. Na jakich zasadach?
- Zasadnicze wynagrodzenie nauczyciela nie mniejsze niż przeciętna płaca w kraju. Związek ma gotowy projekt podwyżek
- NASZ KONKURS. Czym jest Nauczyciel Jutr@? Potrzeba tego Konkursu zrodziła się ze współpracy z Głosem, z nauczycielami
- Pensje z budżetu. Projekt ZNP gwarantujący pieniądze dla nauczycieli jest już w Sejmie
- Felieton. Gotowi na hybrydę? Raport z polskiej szkoły
- Felieton. Nie wypada
- Chcę kształcić młodzież, która dyskutując, potrafi swoje stanowisko uargumentować faktami
- Wiedzy historycznej nie można ładować łopatą
- Nauczyciele wkraczali w 1921 r. z entuzjazmem, dumni z postawy, jaką przyjęli w czasie wojny z bolszewikami
- Włączanie na siłę jest ryzykowne
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (10) – K – Kontrastowe przypadki
- Przedstawicielka FDDS o prawach dziecka: rekomendujemy regularne zajęcia w szkołach
- Awans zawodowy. Koniec stażu, czas podsumować realizację planu rozwoju zawodowego
- Casus. Przerwanie, przedłużenie i ponowne odbycie stażu
- Pytania do eksperta. Odprawa pośmiertna