Reforma. Apel i petycja ZNP w sprawie zmian w edukacji włączającej


1 czerwca br. Związek rozpoczął zbieranie podpisów pod petycją dotyczącą wstrzymania prac nad projektowanymi zmianami w edukacji włączającej i poddania ich rzeczywistym konsultacjom społecznym

„Projektowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zmiany w zakresie edukacji włączającej są kontrowersyjne i budzą ogromny niepokój różnych środowisk, w tym rodziców i nauczycieli. Zakładają bowiem masowe kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach, a także zmiany organizacyjne w zakresie pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych” – czytamy w petycji, pod którą można się podpisać online na stronie: www.petycjeonline.com (pod hasłem „Petycja w sprawie projektowanych zmian w edukacji włączającej”).

 

Każdy może się podpisać

– Rządzący nie mogą po raz kolejny w nieodpowiedzialny sposób reformować oświaty. Skutki mogą być katastrofalne – podkreśla Sławomir Broniarz, prezes ZNP. – Dlatego Związek zwraca się o poparcie naszych działań, których celem jest wstrzymanie prac nad nowymi rozwiązaniami w zakresie edukacji włączającej i poddanie projektowanych zmian rzeczywistym konsultacjom – dodaje.

MEiN przedstawiło plany reformy w dokumencie „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”. Głos Nauczycielski wielokrotnie informował o zagrożeniach wynikających z planów resortu edukacji. Projekt MEiN zakłada m.in. przeorganizowanie zasad przyjmowania dzieci i młodzieży do przedszkoli, szkół i placówek specjalnych, a także umożliwienie przekształcania tych placówek w ogólnodostępne. Rząd proponuje m.in. połączenie poradni z centrami pomocy rodzinie i przekształcenie ich w centra dziecka i rodziny. To wszystko wywołuje obawy dotyczące nie tylko stopniowej likwidacji szkolnictwa specjalnego i skierowania uczniów wymagających specjalistycznego wsparcia do szkół masowych, ale także faktycznej likwidacji poradnictwa oraz odebranie pracującym w poradniach nauczycielom specjalistom uprawnień wynikających z Karty Nauczyciela.



(…)

 

Magdalena Kaszulanis

 

Więcej – GN nr 22 (e-wydanie)

 



Pozostałe artykuły w numerze 22/2021: