Z Konradem Ciesiołkiewiczem, prezesem Fundacji Orange, rozmawia Jarosław Karpiński
Fundacja przyglądała się, jak nauczyciele radzą sobie ze zdalnym nauczaniem w warunkach pandemii, organizowali Państwo webinaria, przeprowadzali badania na ten temat. Co wynika z doświadczeń edukacji zdalnej dla edukacji w przyszłości?
– Doświadczenie pandemii COVID-19 było bez wątpienia dojmującym doświadczeniem. Uwydatniło pewne braki, niedociągnięcia w różnych obszarach edukacji. Robiliśmy wszystko, co w naszej mocy, żeby wspierać nauczycieli w tym trudnym czasie, bo misją naszej fundacji jest zajmowanie się edukacją, szczególnie taką z wykorzystaniem nowych technologii i uczeniem kreatywnego, mądrego, efektywnego wykorzystywania tych technologii przez całe środowisko oświatowe. Centralne miejsce w naszych programach zajmują jednak nauczycielki i nauczyciele. Naszą misją jest to, by nowe technologie traktowane były jako narzędzia służące rozwijaniu procesu kształcenia, a nie cel sam w sobie.
Wiem, że ogromna grupa zawodowa, jaką są nauczyciele, mierzyła się w ostatnich latach z trzema dużymi kryzysami. Najpierw doświadczyli kryzysu związanego z tzw. reformą oświaty, następnie doszło do kryzysu na tle sporu o wynagrodzenia i odbył się największy od wielu lat strajk w oświacie, a w ubiegłym roku nadeszła pandemia, która miała wiele poważnych konsekwencji, ale także radykalnie zmieniła pracę nauczycieli. Te trzy kryzysy musiały się też odbić na psychospołecznej kondycji tej grupy zawodowej. Już w pierwszych miesiącach pandemii ponad 60 proc. nauczycieli sygnalizowało, że ich kondycja psychiczna jest dużo gorsza, niż była przed pandemią. Na te nastroje nałożyła się konieczność zmiany metody nauczania ze stacjonarnej na zdalną. Wcześniej tylko 30 proc. nauczycieli miało doświadczenia w korzystaniu z nowych technologii w procesie nauczania. Mieliśmy więc swego rodzaju poligon doświadczalny, który musiał skutkować kosztami społecznymi, ale przełożył się także na wzrost znaczenia nowych technologii w oświacie.
(…)
Więcej – GN nr 22 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 22/2021:
- Pełnym głosem. Wracamy! Wracamy!
- Felieton. Koniec sielanki
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- Projekt zmian w Karcie pojawi się już niedługo. Co z pensum i wynagrodzeniami?
- Reforma. Apel i petycja ZNP w sprawie zmian w edukacji włączającej
- Oficjalne zakończenie lockdownu w szkołach. Placówki ruszają z zajęciami wyrównawczymi. Na jakich zasadach?
- NASZ KONKURS. Konkurs Nauczyciel Roku jest ważny. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, jak duży wywoła rezonans, jaki ma zasięg
- Zasadnicze wynagrodzenie nauczyciela nie mniejsze niż przeciętna płaca w kraju. Związek ma gotowy projekt podwyżek
- Pensje z budżetu. Projekt ZNP gwarantujący pieniądze dla nauczycieli jest już w Sejmie
- Felieton. Gotowi na hybrydę? Raport z polskiej szkoły
- Felieton. Nie wypada
- Chcę kształcić młodzież, która dyskutując, potrafi swoje stanowisko uargumentować faktami
- Wiedzy historycznej nie można ładować łopatą
- Nauczyciele wkraczali w 1921 r. z entuzjazmem, dumni z postawy, jaką przyjęli w czasie wojny z bolszewikami
- Włączanie na siłę jest ryzykowne
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (10) – K – Kontrastowe przypadki
- Przedstawicielka FDDS o prawach dziecka: rekomendujemy regularne zajęcia w szkołach
- Awans zawodowy. Koniec stażu, czas podsumować realizację planu rozwoju zawodowego
- Casus. Przerwanie, przedłużenie i ponowne odbycie stażu
- Pytania do eksperta. Odprawa pośmiertna