Z Jolantą Aleksandrą Rodzewicz, dyrektor Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgorzewie, rozmawia Halina Drachal
Jak przez lata zmieniała się rola poradni psychologiczno-pedagogicznych?
– Poradnie są jedną z niewielu instytucji w kraju, które mogą zapewnić dziecku wielospecjalistyczną diagnozę. Zadań nam przybywa, bo więcej niż kiedyś rodziców chce skorzystać z możliwości nieodpłatnej diagnozy, poszukują odpowiedzi na to, co ich niepokoi, chcą się upewnić, że ich dziecko jest zdrowe, że na pewno niczego nie przeoczyli w opiece nad nim. Wreszcie jesteśmy postrzegani jako placówka specjalistyczna, do której można przyjść zwyczajnie porozmawiać. Wiele lat pracowaliśmy na tę zmianę wizerunku poradni, by rodzice przychodzili po wiedzę bez obaw, nie tylko kierowani przez nauczyciela czy lekarza. Dzięki spopularyzowaniu programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zgłaszają się dużo wcześniej niż jeszcze 15 lat temu. To ogromna pozytywna zmiana. Natomiast zatrudnienie w poradniach często pozostaje od 20 lat na tym samym poziomie.
(…)
Więcej – GN nr 22 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 22/2021:
- Pełnym głosem. Wracamy! Wracamy!
- Felieton. Koniec sielanki
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- Projekt zmian w Karcie pojawi się już niedługo. Co z pensum i wynagrodzeniami?
- Reforma. Apel i petycja ZNP w sprawie zmian w edukacji włączającej
- Oficjalne zakończenie lockdownu w szkołach. Placówki ruszają z zajęciami wyrównawczymi. Na jakich zasadach?
- NASZ KONKURS. Konkurs Nauczyciel Roku jest ważny. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, jak duży wywoła rezonans, jaki ma zasięg
- Zasadnicze wynagrodzenie nauczyciela nie mniejsze niż przeciętna płaca w kraju. Związek ma gotowy projekt podwyżek
- NASZ KONKURS. Czym jest Nauczyciel Jutr@? Potrzeba tego Konkursu zrodziła się ze współpracy z Głosem, z nauczycielami
- Pensje z budżetu. Projekt ZNP gwarantujący pieniądze dla nauczycieli jest już w Sejmie
- Felieton. Gotowi na hybrydę? Raport z polskiej szkoły
- Felieton. Nie wypada
- Chcę kształcić młodzież, która dyskutując, potrafi swoje stanowisko uargumentować faktami
- Wiedzy historycznej nie można ładować łopatą
- Nauczyciele wkraczali w 1921 r. z entuzjazmem, dumni z postawy, jaką przyjęli w czasie wojny z bolszewikami
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (10) – K – Kontrastowe przypadki
- Przedstawicielka FDDS o prawach dziecka: rekomendujemy regularne zajęcia w szkołach
- Awans zawodowy. Koniec stażu, czas podsumować realizację planu rozwoju zawodowego
- Casus. Przerwanie, przedłużenie i ponowne odbycie stażu
- Pytania do eksperta. Odprawa pośmiertna