Z Adamem Lichotą, nauczycielem historii i WF z Zespołu Szkół Technicznych nr 2 im. Mariana Batki i Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie, rozmawia Jarosław Karpiński
Jak się dzisiaj uczy historii? Czy nauczyciel realizuje tylko podstawę programową, czy jest też miejsce na dyskusję, na pewnego rodzaju refleksję nad przeszłością?
– Myślę, że każdy nauczyciel historii musi starać się to jakoś godzić. Podstawa jest oczywiście ważna, ale ważne jest też krzewienie zainteresowania historią, popularyzowanie wiedzy historycznej. Ja uczę w dwóch placówkach, w szkole technicznej oraz w liceum ogólnokształcącym i nauka tego przedmiotu w zależności od szkoły wygląda różnie. W liceum młodzież jest ukierunkowana na poszerzenie wiedzy historycznej, a w szkole branżowej bardziej koncentruje się na zdobywaniu umiejętności zawodowych. Dlatego w szkole branżowej czy technicznej ta podstawa jest bardzo ważna. Staram się jednak wychodzić poza pewien schemat. Chcę, by uczniowie poznawali historię z nieco innej strony. W związku z tym, że jestem też nauczycielem wychowania fizycznego, staram się niejako łączyć te dwa przedmioty. Naszą sztandarową szkolną inicjatywą jest Bieg Pamięci ze Światłem Pokoju.
(…)
Więcej – GN nr 22 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 22/2021:
- Pełnym głosem. Wracamy! Wracamy!
- Felieton. Koniec sielanki
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- Projekt zmian w Karcie pojawi się już niedługo. Co z pensum i wynagrodzeniami?
- Reforma. Apel i petycja ZNP w sprawie zmian w edukacji włączającej
- Oficjalne zakończenie lockdownu w szkołach. Placówki ruszają z zajęciami wyrównawczymi. Na jakich zasadach?
- NASZ KONKURS. Konkurs Nauczyciel Roku jest ważny. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, jak duży wywoła rezonans, jaki ma zasięg
- Zasadnicze wynagrodzenie nauczyciela nie mniejsze niż przeciętna płaca w kraju. Związek ma gotowy projekt podwyżek
- NASZ KONKURS. Czym jest Nauczyciel Jutr@? Potrzeba tego Konkursu zrodziła się ze współpracy z Głosem, z nauczycielami
- Pensje z budżetu. Projekt ZNP gwarantujący pieniądze dla nauczycieli jest już w Sejmie
- Felieton. Gotowi na hybrydę? Raport z polskiej szkoły
- Felieton. Nie wypada
- Wiedzy historycznej nie można ładować łopatą
- Nauczyciele wkraczali w 1921 r. z entuzjazmem, dumni z postawy, jaką przyjęli w czasie wojny z bolszewikami
- Włączanie na siłę jest ryzykowne
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (10) – K – Kontrastowe przypadki
- Przedstawicielka FDDS o prawach dziecka: rekomendujemy regularne zajęcia w szkołach
- Awans zawodowy. Koniec stażu, czas podsumować realizację planu rozwoju zawodowego
- Casus. Przerwanie, przedłużenie i ponowne odbycie stażu
- Pytania do eksperta. Odprawa pośmiertna