Nie tylko godne podwyżki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ale także uniezależnienie wzrostu płac w przyszłości od arbitralnych decyzji polityków – to propozycje ZNP na zmiany w systemie wynagradzania
Jeśli ktoś sądził, że po roku ciągłych zmian, stresu, chaosu i bałaganu wywołanego zdalnym kształceniem MEiN pozwoli nauczycielom odpocząć i wrócić do normalności, to się pomylił. Po trzech falach pandemii oświatę czeka rewolucja. Chodzi o propozycje resortu na zmiany w Karcie Nauczyciela. W tym sprawę kluczową dla całego środowiska, czyli system wynagradzania.
W odpowiedzi na propozycje MEiN Związek położył na stole własny projekt zmian w systemie wynagradzania, który może być alternatywą dla pomysłów Przemysława Czarnka. Propozycja ZNP różni się od koncepcji MEiN. Oprócz meritum także tym, że resort ma jedynie „materiał do dyskusji”, a Związek – gotowy projekt ustawy.
Na czym polega koncepcja MEiN? Resort edukacji chce powiązać wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli z wynagrodzeniem minimalnym za pracę. Przypomnijmy – obecnie jest to 2,8 tys. zł brutto. W tej koncepcji zasadnicze stażysty byłoby zaledwie o 1/4 wyższe od pensji minimalnej.
(…)
Piotr Skura
Chcesz wiedzieć więcej? czytaj Głos Nauczycielski (nr 22, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 22/2021:
- Pełnym głosem. Wracamy! Wracamy!
- Felieton. Koniec sielanki
- Nauczyciel Roku 2021. Wracamy po przerwie! Z Konkursem towarzyszącym – Nauczyciel Jutr@
- Projekt zmian w Karcie pojawi się już niedługo. Co z pensum i wynagrodzeniami?
- Reforma. Apel i petycja ZNP w sprawie zmian w edukacji włączającej
- Oficjalne zakończenie lockdownu w szkołach. Placówki ruszają z zajęciami wyrównawczymi. Na jakich zasadach?
- NASZ KONKURS. Konkurs Nauczyciel Roku jest ważny. Nawet nie zdawałam sobie sprawy, jak duży wywoła rezonans, jaki ma zasięg
- NASZ KONKURS. Czym jest Nauczyciel Jutr@? Potrzeba tego Konkursu zrodziła się ze współpracy z Głosem, z nauczycielami
- Pensje z budżetu. Projekt ZNP gwarantujący pieniądze dla nauczycieli jest już w Sejmie
- Felieton. Gotowi na hybrydę? Raport z polskiej szkoły
- Felieton. Nie wypada
- Chcę kształcić młodzież, która dyskutując, potrafi swoje stanowisko uargumentować faktami
- Wiedzy historycznej nie można ładować łopatą
- Nauczyciele wkraczali w 1921 r. z entuzjazmem, dumni z postawy, jaką przyjęli w czasie wojny z bolszewikami
- Włączanie na siłę jest ryzykowne
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (10) – K – Kontrastowe przypadki
- Przedstawicielka FDDS o prawach dziecka: rekomendujemy regularne zajęcia w szkołach
- Awans zawodowy. Koniec stażu, czas podsumować realizację planu rozwoju zawodowego
- Casus. Przerwanie, przedłużenie i ponowne odbycie stażu
- Pytania do eksperta. Odprawa pośmiertna