Z Jackiem Rudnikiem, wicedyrektorem Szkoły Podstawowej nr 11 im. Henryka Sienkiewicza w Puławach, członkiem zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, rozmawia Jarosław Karpiński
Jak wyglądał powrót uczniów do szkół po okresie zdalnego nauczania z Pana perspektywy i na przykładzie Pana szkoły?
– Uczniowie wrócili do stacjonarnej nauki, ale nadal obowiązuje rygor sanitarny. Każda klasa uczy się we własnej sali, uczniowie nie przemieszczają się do innych sal z lekcji na lekcję oprócz lekcji WF, gdzie naturalnie muszą przejść do innej części budynku. Zmieniają się tylko nauczyciele, którzy wędrują po salach. Sale w dalszym ciągu są wietrzone. Utrzymujemy też system bezdzwonkowy. Nauczyciel reguluje czas lekcji z zegarkiem na ręku. Po tym jak szkoły wróciły do stacjonarnych zajęć – gdy jeszcze obowiązywał hybrydowy model zajęć – uczestniczyliśmy oczywiście w nieformalnej akcji: „Tydzień ulgi”. Żadnych sprawdzianów, klasówek, odpytywania na oceny nie było. Chyba że dany uczeń chciał zabłysnąć i wyraził taką chęć. W drugim tygodniu po powrocie uczniów odbywał się egzamin ósmoklasisty, więc wszyscy pozostali uczniowie mieli wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych z racji ustalonych wszystkich dni jako wolne od zajęć lekcyjnych. Oczywiście zapewniliśmy opiekę w szkole dla uczniów klas I-III. Obecnie nauczyciele organizują uczniom dużo wycieczek, są wydarzenia związane z Dniem Dziecka. Pogoda sprzyja, więc uczniowie spędzają sporo czasu na świeżym powietrzu. Czyli ten pierwszy okres po wznowieniu zajęć nakierowany jest na rozmowy z dziećmi i młodzieżą.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 23 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 23/2021:
- Pełnym głosem. Hasło: SCWEW, odzew: niepokój
- Felieton. Gwóźdź
- Trwa zbiórka podpisów pod petycją w sprawie zmian w edukacji włączającej
- Zmiany w Karcie. Czy rząd za plecami związków zawodowych porozumiał się z samorządami?
- Chcemy powstrzymać tę reformę i doprowadzić do prawdziwych konsultacji w sprawie edukacji włączającej
- Czy szef MEiN będzie mógł wydawać publiczne pieniądze praktycznie bez kontroli?
- Są uczniowie, którzy wyjście z domu traktują jak przymus. Potrzebna pomoc psychologa
- Zdalna edukacja oczami naszych uczniów – badanie w SP nr 8 w Pabianicach
- Felieton. Uczeń na spacerze
- XI edycja programu UODO „Twoje dane – Twoja sprawa” świadczy o rosnącym zainteresowaniu ochroną prywatności
- Erasmus+ przyjęty przez Parlament Europejski. Można już ubiegać się o środki z programu
- Od 7 czerwca br. można szczepić dzieci w wieku od 12 do 15 lat. We wrześniu – także w punktach organizowanych w szkołach
- Sienkiewiczówka” w Oblęgorku. Prawnuczka pisarza: Chcę, by pamięć o Henryku Sienkiewiczu przetrwała
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (11). Ł – Łuk pobudzenia
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada (2)
- NASZ PATRONAT. Konkursy, warsztaty i twórcze działania online w ramach XVII edycji Święta Teatru na Prowincji
- Casus. Termin i procedura przeniesienia
- Pytania do eksperta. Dodatek stażowy