Z Aliną Michalak, prezes Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Pszczynie (woj. śląskie), jedną z prelegentek konferencji online „Edukacja włączająca – dokąd zmierzamy?”*, rozmawia Piotr Skura
MEiN szykuje rewolucję w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zgodnie z projektem „Edukacja dla wszystkich” poradnie psychologiczno-pedagogiczne czeka likwidacja. Podobnie jak szkoły specjalne, których uczniowie trafią do szkół masowych. Okręg Śląski ZNP 13 maja br. zorganizował debatę online o skutkach tych zmian. Co się stanie, kiedy pomysły resortu Przemysława Czarnka wejdą w życie?
– Przeczytałam materiał MEiN „Edukacja dla wszystkich” i muszę powiedzieć, że część tego dokumentu jest po prostu niezrozumiała. Podejrzewam, że o to właśnie ministerstwu chodziło. Stworzono dokument, w którym zarysowano wizję radykalnych zmian, ale bez podania wielu szczegółów. Dlatego „Edukacja dla wszystkich” budzi takie obawy.
Czego one dotyczą?
– Obawiamy się tego, że kolejna nieprzygotowana reforma wdrażana bez konsultacji z praktykami, specjalistami zniszczy wieloletni dorobek placówek specjalnych, a dzieci z tych placówek pozbawi specjalistycznego wsparcia. Dlatego chcemy powstrzymać tę reformę i doprowadzić do prawdziwych konsultacji społecznych w sprawie zmian wprowadzanych pod hasłem „edukacji włączającej”. Przecież edukacja włączająca jest w tej chwili realizowana w szkołach integracyjnych, przedszkolach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi. W tej całej reformie chodzi natomiast o likwidację szkół specjalnych, o czym wprost się nie mówi. Bo chodzi oczywiście o pieniądze. Placówki specjalne są drogie w utrzymaniu, a edukacja dzieci ze specjalnymi potrzebami kosztuje. Przypuszczamy więc, że ministerstwo chce umożliwić szybkie pozbycie się problemu finansowego poprzez likwidację szkół specjalnych i skierowanie dzieci z niepełnosprawnościami w stopniu lekkim lub umiarkowanym do szkół masowych.
(…)
Więcej – GN nr 23 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 23/2021:
- Pełnym głosem. Hasło: SCWEW, odzew: niepokój
- Felieton. Gwóźdź
- Trwa zbiórka podpisów pod petycją w sprawie zmian w edukacji włączającej
- Zmiany w Karcie. Czy rząd za plecami związków zawodowych porozumiał się z samorządami?
- Czy szef MEiN będzie mógł wydawać publiczne pieniądze praktycznie bez kontroli?
- Są uczniowie, którzy wyjście z domu traktują jak przymus. Potrzebna pomoc psychologa
- Zdalna edukacja oczami naszych uczniów – badanie w SP nr 8 w Pabianicach
- Felieton. Uczeń na spacerze
- Postawiliśmy na odbudowę relacji, na obserwację uczniów, na rozmowy
- XI edycja programu UODO „Twoje dane – Twoja sprawa” świadczy o rosnącym zainteresowaniu ochroną prywatności
- Erasmus+ przyjęty przez Parlament Europejski. Można już ubiegać się o środki z programu
- Od 7 czerwca br. można szczepić dzieci w wieku od 12 do 15 lat. We wrześniu – także w punktach organizowanych w szkołach
- Sienkiewiczówka” w Oblęgorku. Prawnuczka pisarza: Chcę, by pamięć o Henryku Sienkiewiczu przetrwała
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (11). Ł – Łuk pobudzenia
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada (2)
- NASZ PATRONAT. Konkursy, warsztaty i twórcze działania online w ramach XVII edycji Święta Teatru na Prowincji
- Casus. Termin i procedura przeniesienia
- Pytania do eksperta. Dodatek stażowy