Chcemy powstrzymać tę reformę i doprowadzić do prawdziwych konsultacji w sprawie edukacji włączającej


Z Aliną Michalak, prezes Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Pszczynie (woj. śląskie), jedną z prelegentek konferencji online „Edukacja włączająca – dokąd zmierzamy?”*, rozmawia Piotr Skura

MEiN szykuje rewolucję w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zgodnie z projektem „Edukacja dla wszystkich” poradnie psychologiczno-pedagogiczne czeka likwidacja. Podobnie jak szkoły specjalne, których uczniowie trafią do szkół masowych. Okręg Śląski ZNP 13 maja br. zorganizował  debatę online o skutkach tych zmian. Co się stanie, kiedy pomysły resortu Przemysława Czarnka wejdą w życie?

– Przeczytałam materiał MEiN „Edukacja dla wszystkich” i muszę powiedzieć, że część tego dokumentu jest po prostu niezrozumiała. Podejrzewam, że o to właśnie ministerstwu chodziło. Stworzono dokument, w którym zarysowano wizję radykalnych zmian, ale bez podania wielu szczegółów. Dlatego „Edukacja dla wszystkich” budzi takie obawy.

Czego one dotyczą?

– Obawiamy się tego, że kolejna nieprzygotowana reforma wdrażana bez konsultacji z praktykami, specjalistami zniszczy wieloletni dorobek placówek specjalnych, a dzieci z tych placówek pozbawi specjalistycznego wsparcia. Dlatego chcemy powstrzymać tę reformę i doprowadzić do prawdziwych konsultacji społecznych w sprawie zmian wprowadzanych pod hasłem „edukacji włączającej”. Przecież edukacja włączająca jest w tej chwili realizowana w szkołach integracyjnych, przedszkolach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi. W tej całej reformie chodzi natomiast o likwidację szkół specjalnych, o czym wprost się nie mówi. Bo chodzi oczywiście o pieniądze. Placówki specjalne są drogie w utrzymaniu, a edukacja dzieci ze specjalnymi potrzebami kosztuje. Przypuszczamy więc, że ministerstwo chce umożliwić szybkie pozbycie się problemu finansowego poprzez likwidację szkół specjalnych i skierowanie dzieci z niepełnosprawnościami w  stopniu lekkim lub umiarkowanym do szkół masowych.



(…)

 

Więcej – GN nr 23 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 23/2021: