Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (11). Ł – Łuk pobudzenia


Wydawać by się mogło, że osiągnięcie postawionych sobie celów uczenia się jest tym bardziej prawdopodobne, im bardziej jesteśmy do tego zmotywowani/zmotywowane. Lecz jest to jedynie część prawdy

Bywa, że młodzi ludzie i osoby dorosłe czują, że aż kipią z niecierpliwości, by zanurzyć się w studiowaniu interesującej ich dziedziny. Są jak strzała w napiętym łuku (motywacyjnym), która po „zwolnieniu cięciwy” z energią zmierza wprost do celu. Bywa też, że czują, jak napięcie (wewnętrzne) ogranicza u nich możliwość pełnego wykorzystania zdolności uczenia się. Jak wiedzę o mechanizmach pobudzenia można wykorzystać w edukacji opartej na dowodach?

 

Prawa Yerkesa-Dodsona

Wydawać by się mogło, że osiągnięcie postawionych sobie celów uczenia się jest tym bardziej prawdopodobne, im bardziej jesteśmy do tego zmotywowani/zmotywowane. Lecz jest to jedynie część prawdy. Oczywiście natężenie motywacji do działania – w tym przypadku do nauki – jest wynikiem rozumowego oszacowania: wartości celu i możliwości jego osiągnięcia (por. Reykowski, 1992, s. 78-88). Jednak swoją rolę ma do odegrania również siła fizjologicznego pobudzenia.



(…)

 

Tomasz Garstka, psycholog

 

Więcej – GN nr 23 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 23/2021:
Opis całego numeru: Nr 23/9 czerwca 2021
Wydanie elektroniczne Głosu Nauczycielskiego można czytać na stronie ewydanie.glos.pl lub w aplikacji mobilnej na smartfon i tablet "Publico24 Newsstand" (dział "Wydarzenia i Opinie"), którą można pobrać tutaj: