Zdalna edukacja oczami naszych uczniów – badanie w SP nr 8 w Pabianicach


Izolacja i dystans społeczny niosły za sobą znaczące skutki wpływające na zdrowie psychiczne. Szczególnie dotknięte tym problemem mogą być dzieci, dla których kontakt społeczny jest naturalnym etapem rozwoju

Dla wielu uczniów czas kwarantanny oraz obostrzenia stały się przyczyną różnych zmian w ich samopoczuciu. Aby zbadać ich skutki, postanowiłyśmy – pedagog i psycholog szkolny w Szkole Podstawowej nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Pabianicach – przeprowadzić badanie psychometryczne, w postaci ankiety skierowanej do uczniów. Informacje z ankiety dostarczyły nam szczegółowych danych na temat: samopoczucia uczniów, poziomu motywacji, męczliwości, koncentracji uwagi, kontrolowania czasu spędzonego w internecie oraz innych trudności i korzyści wynikających ze zdalnego nauczania.

Podczas badania nasi uczniowie wskazali, że niekorzystnie znosili izolację. Wskazywali na ogólne zniechęcenie, smutek, męczliwość, trudności z koncentracją uwagi. Przeprowadzony sondaż pokazał, że najgorzej z izolacją radzili sobie uczniowie klas VI-VIII, którzy w okresie dojrzewania najbardziej potrzebują kontaktów z rówieśnikami. Ponad 30 proc. uczniów przyznało, że

 

ich nastrój jest obniżony

ze wskazaniem na smutek i drażliwość. Na ich obniżony nastrój szczególnie wpływały: brak kontaktu z rówieśnikami, obciążenie nauką, długi czas spędzony w internecie.



(…)

 

Paulina Kacperska

Katarzyna Olewińska

 

Więcej – GN nr 23 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 23/2021:
Opis całego numeru: Nr 23/9 czerwca 2021
Wydanie elektroniczne Głosu Nauczycielskiego można czytać na stronie ewydanie.glos.pl lub w aplikacji mobilnej na smartfon i tablet "Publico24 Newsstand" (dział "Wydarzenia i Opinie"), którą można pobrać tutaj: