Część II. 31 maja br. wielu stażystów skończyło staż na stopień nauczyciela kontraktowego i opracowało sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Czas przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej
Zgodnie z § 12.1. rozporządzenia* komisja kwalifikacyjna zapoznaje się z oceną dorobku zawodowego i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadza rozmowę, podczas której nauczyciel ubiegający się o stopień kontraktowego, prezentuje dorobek oraz wiedzę i umiejętności, a także – uwaga! – odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.
Żeby móc lepiej przygotować się do spotkania z komisją, podajemy przykładowe pytania. To wybór tych, które padały podczas rozmów kwalifikacyjnych w ubiegłych latach w różnych regionach Polski:
- W jaki sposób doskonali Pan/Pani warsztat pracy?
- Czy plan rozwoju zawodowego uległ modyfikacji w trakcie realizacji w okresie stażu? Proszę uzasadnić.
- W jaki sposób analizuje Pan/Pani swoje działania?
- Jakie działania z zakresu doskonalenia swojego warsztatu pracy uważa Pan/ Pani za najbardziej istotne i dlaczego?
- Proszę podać przykład zastosowania w praktyce zdobytych w różnych formach doskonalenia wiadomości i umiejętności.
- Jakie metody samooceny własnych działań Pan/Pani stosuje?
- Jakie formy samokształcenia Pan/Pani podejmowała, w jaki sposób zostały one wykorzystane?
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety