Całkowita likwidacja ewaluacji i zastąpienie jej kontrolami kuratorium – to kolejny pomysł MEiN na zmiany w nadzorze pedagogicznym. Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się wstrzymanie prac nad tym projektem
Resort Przemysława Czarnka na krótko przed wakacjami postanowił rozpocząć radykalną przebudowę nadzoru pedagogicznego. I to za pomocą nowelizacji rozporządzenia w sprawie nadzoru. Planowana zmiana jest kluczowa. Ministerstwo edukacji zaproponowało bowiem likwidację wszystkich form ewaluacji – zewnętrznej, wewnętrznej, całościowej i problemowej. W zamian rozbudowany ma zostać system kontroli ze strony kuratorium oświaty.
Obecnie kontrola może być przeprowadzona w celu „oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki”.
Przemysław Czarnek chce, by kuratorzy mogli kontrolować również „przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce”, a także „efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówek”. Nowe przepisy znacząco więc rozszerzą możliwości nadzoru kuratora oświaty nad szkołami i placówkami, a jednocześnie ograniczą uprawnienia dyrektorów.
Ewaluacja to coś innego
Ewaluacja zewnętrzna, choć też przeprowadzana przez nadzór pedagogiczny, znacząco różni się od zwykłej kontroli. Wymaga ona zebrania i przeanalizowania wszystkich informacji o działaniach szkoły, opisania działań szkoły oraz przygotowania raportu. O ewaluacji należy zawiadomić szkołę co najmniej 30 dni wcześniej, a o jej zakresie i harmonogramie powiadomić nauczycieli podczas zebrania rady pedagogicznej.
Ewaluacja nie może też zakłócać pracy szkoły, a czynności podejmowane w trakcie ewaluacji nie powinny trwać dłużej niż pięć dni w ciągu kolejnych dwóch tygodni. Zespół przeprowadzający ewaluację powinien uzgodnić z dyrektorem wszystkie podejmowane czynności, otrzymać od dyrektora wszystkie informacje i dokumenty, a także spotkać się z przedstawicielami uczniów, nauczycieli, rodziców i organizacji pozarządowych współpracujących z placówką.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- Dobrostan nauczyciela. Kto o niego zadba? System o nas zapomniał…
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety