Z Anitą Rucioch-Gołek, dyrektorką Szkoły Podstawowej w Zbąszyniu w woj. wielkopolskim, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Po powrocie do nauki stacjonarnej rozwinęła Pani przed szkołą czerwony dywan. Dla kogo?
– Generalnie myśleliśmy o uczniach. Chcieliśmy, żeby wracając do szkoły, mogli przejść się po czerwonym dywanie i poczuć się jak gwiazda w tym teatrze oświatowym (śmiech). Nam też to pomogło. Pandemię przepracowałam w szkole, więc niespecjalnie odczułam zdalne nauczanie, ale nauczyciele, którzy przez ten czas uczyli z domu, potrzebowali czegoś, co pozwoli im wyjść ze strefy izolacji. Nie chciałabym być na ich miejscu.
Pomysł z dywanem dobrze się przyjął?
– Tak dobrze, że rozwijaliśmy go jeszcze wiele razy. Zrobiło się dość zabawnie, bo wszyscy uczniowie, wracający do szkoły hybrydowo, chcieli, by dla nich też rozwinąć taki dywan. Pożyczyła nam go organizatorka ślubów i jednocześnie matka naszych uczennic, więc trochę się martwiliśmy, czy go nie zniszczymy. W końcu każdy mógł się po nim przejść. Było dużo dobrej zabawy. Trochę nie było wyjścia. Byliśmy nieco wystraszeni wpisami internetowymi uczniów: „Wolę siedzieć w domu”, „Boję się, boję się, boję się”. W ślad za tymi wpisami próbowaliśmy sondować nastroje uczniów. Przygotowaliśmy tablicę, na której mogli anonimowo przylepiać karteczki. Straszne rzeczy pisali – „beznadziejnie”, „smutno”, „nerwowo”, „boję się”. To oprócz wulgaryzmów, które ściągaliśmy od razu.
(…)
Cały tekst – GN nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2021:
- Pełnym głosem. Ostatni dzwonek?
- Felieton. Czerwony jak cegła
- „Nie chcemy partyjnej szkoły!” Wspólny głos samorządowców, uczniów, rodziców, dyrektorów i nauczycieli
- MEiN chce podnieść pensum nawet o cztery godziny! ZNP domaga się poważnych rozmów
- Petycja samorządowców, nauczycieli, rodziców: Zamiast wracać do przeszłości, chcemy budować polską szkołę przyszłości!
- To nauczyciele zorganizowali i udźwignęli zdalną edukację. Czy ktoś to doceni?
- Kolejny projekt resortu Czarnka: Zamiast ewaluacji – kontrola
- Mocne oświadczenia przeciwko zmianom w nadzorze pedagogicznym forsowanym przez Czarnka
- Raport Fundacji Orange. Nauczycielu, nie bądź dla siebie tak krytyczny!
- Felieton. Sposób na historię
- Trauma pocovidowa: będziemy z nią żyć dłużej, niż nam się wydaje
- Felieton. Propozycje nie do odrzucenia
- „Czarnek nie jest KUL”. Protesty przeciwko ideologizacji edukacji i nauki
- Plany MEiN. My mówimy, że potrzebujemy autonomii i wzmocnienia samorządów, a oni chcą nas dociskać
- Na wakacyjnych kursach wykłady prowadzili m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Zenon Klemensiewicz, Marian Falski
- Nie można zniechęcać Polaków do szczepień, szczególnie teraz. Wakacje to przecież czas wyjazdów
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (8)
- O wyjątkowej współpracy między szkołami z Poznania i Mediolanu. Jak to się zaczęło?
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12). N – normy i zasady w edukacji
- Nastolatkowie naprawdę mają potrzebę robienia „niezobowiązującego nic”. I nie jest to leniuchowanie
- Ciechocinek. Odsłonięcie tablicy poświęconej Wiesławie Wolfowej, nauczycielce, członkini ZNP od 1946 r.
- Awans zawodowy. Przygotuj się do rozmowy – podajemy przykłady pytań, których możesz się spodziewać!
- Casus. Ustalanie wymiaru urlopu wypoczynkowego
- Pytania do eksperta. Odprawa dla księdza katechety