Z Ewą Drobek z XV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie i ks. Damianem Wyżkiewiczem ze stołecznego Zespołu Szkół nr 22 im. Emiliana Konopczyńskiego, Wyróżnionymi w Konkursie Nauczyciel Roku 2019, rozmawia Anna Wojciechowska
Poznaliście się rok temu na Gali i ta znajomość zaowocowała wspólnym projektem Waszych szkół – nagraną przez młodzież płytą. Jak narodził się ten pomysł?
Ewa Drobek: – Zobaczyliśmy konkurs grantowy „Projektanci edukacji” i postanowiliśmy wziąć w nim udział.
Ks. Damian Wyżkiewicz: – Tak naprawdę Ewa zobaczyła ten konkurs, bo ona ma niesamowitą zdolność znajdowania takich ciekawych propozycji. A ja bardzo chętnie się zaangażowałem.
E.D.: – Już na Gali okazało się, że nadajemy na podobnych falach. Później rozmawialiśmy na Messengerze i postanowiliśmy, że zrobimy coś razem. Poza tym Damian mówił, że chce się czegoś ode mnie nauczyć (śmiech).
D.W.: – O tak, byłem pod wrażeniem dorobku płytowego Ewy i jej uczniów. Sam też mam na koncie jedną płytę. Na podsumowanie Roku Wiary nagraliśmy ją w Pabianicach ze stworzonym przez dwie parafie zespołem – osiem piosenek, w tym dwie autorskie. I całkiem sporo tych płyt poszło. To było fajne doświadczenie, ale nagrywaliśmy na żywo, a nie tak profesjonalnie, w studiu, jak teraz. Profesjonalizmu uczyłem się właśnie od Ewy, która wydała już tyle płyt.
Tyle, czyli ile?
E.D.: – Sześć płyt szkolnych i pięć indywidualnych.
Czym się różni wydanie płyty w jednej szkole od takiego międzyszkolnego projektu? Co było najtrudniejsze?
E.D.: – Na przykład trzeba się rozliczyć z pieniędzy. Dostaliśmy grant, ale 1 tys. zł to było za mało, więc każda ze szkół dołożyła się do wydania płyty. Poza tym musieliśmy wymyślić wspólny mianownik dla tej płyty. Samo przygotowanie młodzieży też nie było łatwe, bo był czas lockdownu.
Jak na pomysł wspólnej płyty zareagowały Wasze szkoły?
D.W.: – Na początku było zaskoczenie, bo taki projekt był nowością w mojej szkole. Jednak współpraca ze Żmichowską została uznana przez większość nauczycieli i przez dyrekcję za prestiżową. Cieszyliśmy się, że szkoła dwujęzyczna, o tak bogatej tradycji, chce zrobić coś razem z nami. Na posiedzeniu rady pedagogicznej ten pomysł został przyjęty oklaskami. I mamy nadzieję, że ta współpraca będzie kontynuowana.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 43-44, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 42-43/2020:
- Pełnym głosem. Edukacja i długo, długo nic
- Felieton. Decyzja sanepidu
- Koronawirus. Rząd nie ma nowej strategii dla szkół. ZNP domaga się decyzji, a władza milczy
- Zmiany w resorcie edukacji – Przemysław Czarnek po Zalewskiej i Piontkowskim
- Pandemia pokazuje, jak bardzo reforma Anny Zalewskiej była nieprzemyślana
- Rybnik. Cięcia uderzają w nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Inni też zaczną ciąć?
- Znamy wyniki tegorocznej matury. Pandemia odbiła się na poziomie egzaminu
- Każdy z nas jest ważny i wartościowy. Wspierajmy się i doceniajmy wzajemnie!
- Felieton. Nauczyciel z poczuciem humoru
- Scena 20 Teatru Ateneum w gmachu ZNP na Powiślu
- Nasze postulaty, oczekiwania sprowadzono do słów – „znowu czegoś chcą”. A chcemy dobrej szkoły
- Nie ma rozwoju człowieka bez wolności, wolności w myśleniu, wypowiadaniu swoich opinii
- 81. rocznica zbrodni pomorskiej – uroczystości w Toruniu
- Dyrektor szkoły specjalnej: Chcemy trwać dla naszych uczniów
- Odkrywaj kosmos z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach. Neuroplastyczność (w) edukacji
- To flip or not to flip – wady i zalety odwróconej lekcji
- Felieton. Znowu ja?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Jak poradziłam sobie z wypaleniem zawodowym?
- Casus. Ograniczenie wypowiedzenia przy umowach stałych
- Pytania do eksperta. Bezpłatne doraźne zastępstwa