Z Natalią Zakrzewską, nauczycielką języka angielskiego w Zespole Szkół Informatycznych w Słupsku, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Twoja krew, moje życie – to hasło Narodowego Centrum Krwiodawstwa. Braki są ogromne w całym kraju, a centra krwiodawstwa nie ustają w apelach. Ile krwi Pani oddała?
– Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Dotychczas oddałam około dwóch litrów krwi. Niedużo.
Niedużo? Od 10 lat liczba dawców krwi generalnie spada. Według danych krwiodawcy.org zmalała z prawie 625 tys. w 2010 r. do 590 tys. w 2018 r. i choć danych za dwa ostatnie lata jeszcze nie ma, to już wiadomo, że tak dużych braków dotychczas nie notowano.
– W centrum krwiodawstwa słyszeliśmy, że potrzeby są ogromne, dlatego moja szkoła, w tym pracownicy szkoły i niektórzy uczniowie, przyłączają się do apelu i sami oddają krew. Początkowo pobrania krwi miały zostać przeprowadzone w specjalnym, przystosowanym do tego busie, ale szkoły zamknięto i musieliśmy zmienić oryginalny plan. Dlatego do centrum krwiodawstwa pojechaliśmy na własną rękę.
Czy wśród osób, które oddawały krew, byli ozdrowieńcy?
– Raczej nie, ale tłumaczono nam, że potrzebne jest nie tylko osocze. Szpitale odnotowują ogromne braki krwi, a bez niej nie można ludzi ratować. Krew jest zawsze potrzebna. Oprócz akcji krwiodawstwa, zorganizowaliśmy w szkole również zbiórkę na rzecz pacjentów naszego szpitala. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać, a oni, ciężko chorzy, często nie mają nawet najpotrzebniejszych rzeczy. Dlatego zbieramy wodę mineralną, chusteczki nawilżane, ręczniki papierowe, różne środki higieny osobistej, jak m.in. mydła, pasty do zębów, kremy do golenia.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 48-49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Pełnym głosem. Pokazówka
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Cała armia artystów pozostaje bez pracy, ale należy pomagać z głową
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Diagnosta pedagogiczny: część uczniów została systemowo wykluczona Skazani na porażkę?
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Felieton. Wyższa Szkoła Kreatywności
- Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą w kryzysie. Minister zdrowia obiecuje zmianę strategii
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Casus. Warunki konieczne do przyznania odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego