Z Joanną Kos-Krauze, reżyserką i scenarzystką, zastępczynią przewodniczącego zarządu Gildii Reżyserów Polskich, rozmawia Jarosław Karpiński
Wiele się ostatnio mówi o trudnej sytuacji artystów i ludzi kultury w dobie pandemii koronawirusa. Jak to wygląda z Pani perspektywy, z perspektywy Pani znajomych, z jakimi problemami się borykacie?
– Nasza sytuacja wygląda, niestety, tragicznie. W tym sektorze pracuje około 300 tys. osób. Nie mówi się o tym głośno, ale większość jest zatrudniona na tzw. śmieciówkach, umowach o dzieło, umowach-zleceniach lub co najwyżej mają własną działalność i pracują jako freelancerzy. Zresztą nawet ci, którzy pracują na etatach, otrzymują jakieś minimalne podstawy. Obecnie cała armia artystów pozostaje bez pracy. Przy całej tej awanturze, która wybuchła w związku z wypłatami z Funduszu Wsparcia Kultury, należałoby zwrócić uwagę, że mówimy o wsparciu dla raptem 2 tys. osób.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 48-49 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48-49/2020:
- Pełnym głosem. Pokazówka
- Felieton. Kocham pana, panie władzo
- Pandemia. Premier otwiera galerie handlowe, szkoły zamknięte co najmniej do 18 stycznia
- Sejm zmienił przepisy dyscyplinarne w Karcie Nauczyciela. Ustawa w Senacie
- Minister Czarnek zapowiada podwyższenie nauczycielom pensum!
- Wyższe pensum to więcej pracy bez godnego wynagrodzenia i bezrobocie dla wielu
- Wywiad tygodnia. Nasze prognozy się sprawdzają. W sierpniu nas nie posłuchano i wszystkich wysłano do szkół po wakacjach
- PAN: W nowej strategii testowania należy badać m.in. nauczycieli
- Egzaminy w 2021 r. na wyjątkowych zasadach. Co się zmieni?
- Promocja. Wysokość wpłat do PPK zależy od uczestnika tego programu
- Nauczyciele mają sami finansować zdalną edukację, bo dostali podwyżki?
- Felieton. Pandemiczne egzaminy próbne
- Dyrektor szkoły podstawowej: ciągle nie wiemy, czy uczeń ma obowiązek włączania kamery i mikrofonu
- Diagnosta pedagogiczny: część uczniów została systemowo wykluczona Skazani na porażkę?
- Felieton. Zostań harcerzem albo naucz się sam
- Felieton. Wyższa Szkoła Kreatywności
- Dawcą krwi jestem od dwóch lat. Żyjemy w czasach, w których należy sobie pomagać
- Opieka psychiatryczna nad dziećmi i młodzieżą w kryzysie. Minister zdrowia obiecuje zmianę strategii
- Co to znaczy być Polakiem w południowej Brazylii
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli
- Awans zawodowy. Na gorąco – poawansowe refleksje nauczycieli…
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Pożeracze Smutków – to już finał naszego projektu. A jak się zaczęło?
- Casus. Warunki konieczne do przyznania odpraw i wcześniejszej nagrody jubileuszowej
- Pytania do eksperta. Czas trwania zajęć nauczyciela wspomagającego