Podczas jednego z sierpniowych spotkań rady pedagogicznej dyrektorka przekazała nam zapowiedź burmistrza dzielnicy, że dodatki motywacyjne będą stopniowo zmniejszane. Samorząd nie ma pieniędzy i już. PIT zmniejszony, młodzi w ogóle nie płacą podatku, jeszcze ta za niska subwencja przy podwyżkach dla nauczycieli. Przebąkiwano nawet o możliwości niewypłacenia „trzynastek” (szczęśliwie już wypłaconych). Na nauczycieli padł strach.
Kto pracuje w dużym mieście, ten wie, że motywacyjny czasem sprawia, że nasza marna wegetacja może zmienić się w jaką taką egzystencję. Koszty życia w dużym mieście pochłaniają pieniądze jak gąbka. Wystarczy sprawdzić, ile kosztuje wynajęcie mieszkania albo – pewnie właściwiej byłoby powiedzieć – mieszkanka w Warszawie. Z drugiej strony wysoki motywacyjny pozwala publicznym placówkom choć trochę rywalizować z lepiej płacącymi i mającymi lepsze warunki szkołami prywatnymi czy społecznymi. Jednocześnie motywacyjny jest tym, co zdaje się trzymać nauczycieli w placówce, gdy już napracowali się tyle, że doszli do przyzwoitego poziomu tego świadczenia. Tymczasem dodatki, zgodnie z zapowiedziami, zostały ścięte.
(…)
Dariusz Żółtowski
Nauczyciel języka polskiego
Cały tekst – Głos Nauczycielski nr 11-12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11-12/2021:
- Pełnym głosem. Bijemy brawo nauczycielom
- Felieton. Nauczycielu, jaki masz głos?
- Zdaniem rządu nauczyciele zostali zaszczepieni. Kiedy ruszą szczepienia obsługi?
- Pandemia znów zaskoczyła polityków. Szkoły ograniczają działalność stacjonarną
- Kolejna pseudoreforma za wszelką cenę. Nawet kosztem dzieci z niepełnosprawnościami
- MEiN oferuje uczniom pomoc. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka
- Mamy już zgodę Rady Miasta Kraków, żeby skwer w centrum przyjął nazwę Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Szokujące okoliczności morderstwa francuskiego nauczyciela
- Sytuacja jest niebezpieczna: prognozy mówią o 45 tys. zakażonych dziennie. Zanosi się na całkowity lockdown
- Mija 100 lat od uchwalenia konstytucji marcowej. „Radość tę podziela nauczyciel polski”
- Czytam ministerialny projekt i na wiele pytań nie mogę znaleźć odpowiedzi
- Felieton. Pogorszenie zdrowia nauczycieli
- Pszczyńskie Forum Nauki. Chcemy zachęcić wszystkich do zainteresowania nauką na nowo
- Raport KAI: „Polska młodzież w ostatnim dziesięcioleciu doświadcza przyspieszonej sekularyzacji”
- Mówimy o groźbie likwidacji naszych placówek, bo taki może być skutek realizacji pomysłu MEiN
- Debata z udziałem dyrektorów, nauczycieli, wychowawców i rodziców
- Głos w debacie ZNP ,,Edukacja dla wszystkich – nauczanie włączające”
- Toruń. Ośmioletnia dziewczynka uratowała życie pracownikowi swojej szkoły
- Trzecią falę pandemii można było przewidzieć
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (5)
- Radykalizacja zachowań i poglądów. Jak pandemia sprzyja radykalizacji młodzieży?
- Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego najmłodszych
- Felieton. Czasami to bardzo smutna praca…
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Baśniowa przygoda i zdalne nauczanie. Spotkanie z baśnią w Karolewie
- Casus. Orzekanie dyscyplinarne
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu