Mimo toczącego się postępowania dyscyplinarnego karalność czynu uzasadniającego nałożenie kary dyscyplinarnej ustaje z upływem pięciu lat od dnia jego popełnienia
Postępowanie wyjaśniające, postępowanie dyscyplinarne, zawieszenie nauczyciela w obowiązkach, działalność komisji dyscyplinarnych i Centralnego Rejestru Orzeczeń budzi zawsze wiele pytań i wątpliwości. Okazuje się, że kolejne nowelizacje ich nie wyjaśniają.
Casus
„Od kilku lat, od kiedy przeszłam na emeryturę i pracuję w niepełnym wymiarze, bardzo intensywnie staram się pomagać koleżankom i kolegom w sprawach dotyczących postępowania dyscyplinarnego. Zwykle są oni zagubieni w tej procedurze, i to w sytuacji, gdy muszą odeprzeć różne absurdalne zarzuty. Czasami ich pytania, które wydają się proste zarówno dla mnie, jak i dla dyrektora stanowią problem.
Proszę więc o wyjaśnienie, jak w praktyce realizowana jest kara >>zwolnienia z pracy<<, czyli kto i w jaki sposób zwalnia nauczyciela.
Dużo problemów pojawia się z ustaleniem, kiedy orzeczenie staje się prawomocne, a z tym przecież wiąże się – jakże ważne dla nauczyciela – określenie jego statusu: czy jest on winny, czy nadal tylko obwiniony. Zwykle w czasie postępowania sporne staje się wyłączenie jawności rozprawy, zwłaszcza gdy koledzy chcą wesprzeć, ich zdaniem, niesłusznie oskarżonego kolegę. Ważny jest także tryb przesłuchiwania małoletnich uczniów. To bardzo wrażliwy moment.
Ostatnio też pojawiło się pytanie o przedawnienie w trakcie postępowania dyscyplinarnego w związku z uznaniem czynu za niekaralny.
Kolega prosił mnie o pomoc i chciał mnie ustanowić obrońcą z wyboru, ale ja nie jestem na żadnej liście. Tak mi powiedziano w kuratorium”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – Głos Nauczycielski nr 11-12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11-12/2021:
- Pełnym głosem. Bijemy brawo nauczycielom
- Felieton. Nauczycielu, jaki masz głos?
- Zdaniem rządu nauczyciele zostali zaszczepieni. Kiedy ruszą szczepienia obsługi?
- Pandemia znów zaskoczyła polityków. Szkoły ograniczają działalność stacjonarną
- Kolejna pseudoreforma za wszelką cenę. Nawet kosztem dzieci z niepełnosprawnościami
- MEiN oferuje uczniom pomoc. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka
- Mamy już zgodę Rady Miasta Kraków, żeby skwer w centrum przyjął nazwę Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Szokujące okoliczności morderstwa francuskiego nauczyciela
- Sytuacja jest niebezpieczna: prognozy mówią o 45 tys. zakażonych dziennie. Zanosi się na całkowity lockdown
- Mija 100 lat od uchwalenia konstytucji marcowej. „Radość tę podziela nauczyciel polski”
- Czytam ministerialny projekt i na wiele pytań nie mogę znaleźć odpowiedzi
- Felieton. Pogorszenie zdrowia nauczycieli
- Felieton. Motywacja wewnętrzna
- Pszczyńskie Forum Nauki. Chcemy zachęcić wszystkich do zainteresowania nauką na nowo
- Raport KAI: „Polska młodzież w ostatnim dziesięcioleciu doświadcza przyspieszonej sekularyzacji”
- Mówimy o groźbie likwidacji naszych placówek, bo taki może być skutek realizacji pomysłu MEiN
- Debata z udziałem dyrektorów, nauczycieli, wychowawców i rodziców
- Głos w debacie ZNP ,,Edukacja dla wszystkich – nauczanie włączające”
- Toruń. Ośmioletnia dziewczynka uratowała życie pracownikowi swojej szkoły
- Trzecią falę pandemii można było przewidzieć
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (5)
- Radykalizacja zachowań i poglądów. Jak pandemia sprzyja radykalizacji młodzieży?
- Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego najmłodszych
- Felieton. Czasami to bardzo smutna praca…
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Baśniowa przygoda i zdalne nauczanie. Spotkanie z baśnią w Karolewie
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu