Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (5)


Nie istnieje jeden rodzaj uczenia się przez doświadczenie, który byłby optymalny dla wszystkich – podkreślają badacze. Jak więc uczyć dzieci i młodzież tą metodą, by było to efektywne i skuteczne?

Wykorzystywanie uczenia się przez doświadczenie w edukacji przedmiotowej oznacza przede wszystkim dwie strategie nauczania. Pierwsza to planowanie i tworzenie warunków dla uczniów i uczennic do aktywności percepcyjno-motorycznych (konkretnych), które mają służyć zrozumieniu i nadaniu sensu pojęciom i procedurom (abstrakcyjnym).

Druga strategia to stawianie przed uczniami i uczennicami problemów mobilizujących do myślenia i tworzenia propozycji rozwiązań, zanim poznają (w formie tekstu lub wykładu) właściwe rozwiązania lub wiedzę niezbędną do zrozumienia, jak i dlaczego poprawne rozwiązania są takie, a nie inne.



(…)

 

Tomasz Garstka

psycholog

 

Cały tekst – Głos Nauczycielski nr 11-12 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 11-12/2021: