Z dr. Franciszkiem Rakowskim, kierownikiem zespołu ds. COVID-19 w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) w UW, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Gotowe są najnowsze obliczenia dotyczące naszej przyszłości na najbliższe tygodnie. Jak groźna będzie trzecia fala? Jakie są prognozy?
– Przed nami wiele zagrożeń, ale zanim do tego przejdę, chcę powiedzieć, że największą niewiadomą jest dla nas, matematyków, zajmujących się prognozowaniem scenariuszy w okresie pandemii, immunizacja społeczeństwa, jaka została osiągnięta w czasie drugiej fali. Szacuje się ją na poziomie między 25 a 43 proc. Widełki są dość szerokie.
Zanim przejdziemy dalej, chodzi o to, że między 25 a 43 proc. Polaków miało kontakt z koronawirusem?
– Tak, szacujemy, że taka grupa Polaków miała kontakt z SARS-CoV-2 i wytworzyła przeciwciała po COVID-19. Jeśli poziom zakażonych jest na poziomie 43 proc., to maksymalne wzrosty, jakie nas czekają, nie powinny przekroczyć 21 tys. stwierdzonych dziennych przypadków. To jest ten wariant bardziej optymistyczny, i według nas bardziej prawdopodobny.
(…)
Cała rozmowa – Głos Nauczycielski nr 11-12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11-12/2021:
- Pełnym głosem. Bijemy brawo nauczycielom
- Felieton. Nauczycielu, jaki masz głos?
- Zdaniem rządu nauczyciele zostali zaszczepieni. Kiedy ruszą szczepienia obsługi?
- Pandemia znów zaskoczyła polityków. Szkoły ograniczają działalność stacjonarną
- Kolejna pseudoreforma za wszelką cenę. Nawet kosztem dzieci z niepełnosprawnościami
- MEiN oferuje uczniom pomoc. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka
- Mamy już zgodę Rady Miasta Kraków, żeby skwer w centrum przyjął nazwę Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Szokujące okoliczności morderstwa francuskiego nauczyciela
- Mija 100 lat od uchwalenia konstytucji marcowej. „Radość tę podziela nauczyciel polski”
- Czytam ministerialny projekt i na wiele pytań nie mogę znaleźć odpowiedzi
- Felieton. Pogorszenie zdrowia nauczycieli
- Felieton. Motywacja wewnętrzna
- Pszczyńskie Forum Nauki. Chcemy zachęcić wszystkich do zainteresowania nauką na nowo
- Raport KAI: „Polska młodzież w ostatnim dziesięcioleciu doświadcza przyspieszonej sekularyzacji”
- Mówimy o groźbie likwidacji naszych placówek, bo taki może być skutek realizacji pomysłu MEiN
- Debata z udziałem dyrektorów, nauczycieli, wychowawców i rodziców
- Głos w debacie ZNP ,,Edukacja dla wszystkich – nauczanie włączające”
- Toruń. Ośmioletnia dziewczynka uratowała życie pracownikowi swojej szkoły
- Trzecią falę pandemii można było przewidzieć
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (5)
- Radykalizacja zachowań i poglądów. Jak pandemia sprzyja radykalizacji młodzieży?
- Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego najmłodszych
- Felieton. Czasami to bardzo smutna praca…
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Baśniowa przygoda i zdalne nauczanie. Spotkanie z baśnią w Karolewie
- Casus. Orzekanie dyscyplinarne
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu