Z dr. n. med. Jerzym Friedigerem, dyrektorem Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego SPZOZ, członkiem Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy po roku od stwierdzenia pierwszego przypadku zakażenia w Polsce SARS-CoV-2 ma Pan poczucie, że teraz lepiej panuje nad pandemią?
– Wcale nie mam takiego poczucia, mam zajęte wszystkie łóżka na oddziałach covidowych. O koronawirusie nadal niewiele wiemy. Pod koniec ubiegłego roku mówiło się, że wariant brytyjski powoduje mniej ciężkich zachorowań. I co? Okazało się, że życie temu zaprzeczyło. Nie tylko szybciej można się zakazić, ale też ciężko zachorować. To pokazuje, że nasza wiedza nadal jest skromna. Bo co można powiedzieć o patogenie, który pojawił się zaledwie rok temu.
Trzecia fala w natarciu. Prognozy są zastraszające. Będziecie uruchamiać dodatkowe łóżka?
– Nie mamy innego wyjścia. Sytuacja jest bardzo ciężka i bardzo zła. Są pewne rzeczy nasilające ten bałagan, który obserwujemy, i trudności, które mamy. Ciągłe się zmienia organizacja szczepień, ciągle następują zmiany w zakresie organizacji świadczeń. Raz każe nam się uruchamiać łóżka covidowe, a chwilę później likwidować. Teraz znowu mamy je uruchamiać, bo pacjentów przybywa, a my nie mamy znowu ich gdzie kłaść. Naprawdę nie można było przewidzieć trzeciej fali? Wszyscy wokół nas przewidzieli, tylko nie my. A szkoda, bo byłoby mniej chaosu. Ale ani ja, ani inni dyrektorzy szpitali nie zarządzamy ochroną zdrowia w Polsce, tylko musimy się dostosowywać do często chaotycznych decyzji.
(…)
Cała rozmowa – Głos Nauczycielski nr 11-12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11-12/2021:
- Pełnym głosem. Bijemy brawo nauczycielom
- Felieton. Nauczycielu, jaki masz głos?
- Zdaniem rządu nauczyciele zostali zaszczepieni. Kiedy ruszą szczepienia obsługi?
- Pandemia znów zaskoczyła polityków. Szkoły ograniczają działalność stacjonarną
- Kolejna pseudoreforma za wszelką cenę. Nawet kosztem dzieci z niepełnosprawnościami
- MEiN oferuje uczniom pomoc. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka
- Mamy już zgodę Rady Miasta Kraków, żeby skwer w centrum przyjął nazwę Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Szokujące okoliczności morderstwa francuskiego nauczyciela
- Sytuacja jest niebezpieczna: prognozy mówią o 45 tys. zakażonych dziennie. Zanosi się na całkowity lockdown
- Mija 100 lat od uchwalenia konstytucji marcowej. „Radość tę podziela nauczyciel polski”
- Czytam ministerialny projekt i na wiele pytań nie mogę znaleźć odpowiedzi
- Felieton. Pogorszenie zdrowia nauczycieli
- Felieton. Motywacja wewnętrzna
- Pszczyńskie Forum Nauki. Chcemy zachęcić wszystkich do zainteresowania nauką na nowo
- Raport KAI: „Polska młodzież w ostatnim dziesięcioleciu doświadcza przyspieszonej sekularyzacji”
- Mówimy o groźbie likwidacji naszych placówek, bo taki może być skutek realizacji pomysłu MEiN
- Debata z udziałem dyrektorów, nauczycieli, wychowawców i rodziców
- Głos w debacie ZNP ,,Edukacja dla wszystkich – nauczanie włączające”
- Toruń. Ośmioletnia dziewczynka uratowała życie pracownikowi swojej szkoły
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (5)
- Radykalizacja zachowań i poglądów. Jak pandemia sprzyja radykalizacji młodzieży?
- Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego najmłodszych
- Felieton. Czasami to bardzo smutna praca…
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Baśniowa przygoda i zdalne nauczanie. Spotkanie z baśnią w Karolewie
- Casus. Orzekanie dyscyplinarne
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu