Natura obdarzyła mnie kiepskim głosem. Jakbym nie przeszedł mutacji. W relacjach z bliskimi nie ma to większego znaczenia, co innego w kontaktach z uczniami. Jak ktoś ma głos doskonały, niski i potężny, to może mówić największe bzdury, a młodzież słucha. Mnie uczniowie słuchają dwie - trzy minuty, a potem się wyłączają.
Podczas nauczania stacjonarnego nadrabiałem urokiem osobistym, energią oraz pomysłowością. Nieraz prawie fiknąłem koziołka, żeby tylko uczniowie nie skupiali się na moim głosie. Przy nauczaniu online wszystkie pomysły zblakły, zaczął liczyć się tylko głos – a ten mam fatalny. Pamiętam, jak w czasie studiów polonistycznych pani metodyk zasugerowała, że z takim głosem nie tylko nie mam czego szukać w radiu, ale odradza mi także pracę w szkole. Będzie panu po prostu ciężko – mówiła. Niech się pan chociaż stara, aby nie mówić naturalnie, gdyż to brzmi za wysoko. Niewielu mężczyzn tak piszczy.
(…)
Dariusz Chętkowski
Cały felieton – Głos Nauczycielski nr 11-12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11-12/2021:
- Pełnym głosem. Bijemy brawo nauczycielom
- Zdaniem rządu nauczyciele zostali zaszczepieni. Kiedy ruszą szczepienia obsługi?
- Pandemia znów zaskoczyła polityków. Szkoły ograniczają działalność stacjonarną
- Kolejna pseudoreforma za wszelką cenę. Nawet kosztem dzieci z niepełnosprawnościami
- MEiN oferuje uczniom pomoc. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka
- Mamy już zgodę Rady Miasta Kraków, żeby skwer w centrum przyjął nazwę Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Szokujące okoliczności morderstwa francuskiego nauczyciela
- Sytuacja jest niebezpieczna: prognozy mówią o 45 tys. zakażonych dziennie. Zanosi się na całkowity lockdown
- Mija 100 lat od uchwalenia konstytucji marcowej. „Radość tę podziela nauczyciel polski”
- Czytam ministerialny projekt i na wiele pytań nie mogę znaleźć odpowiedzi
- Felieton. Pogorszenie zdrowia nauczycieli
- Felieton. Motywacja wewnętrzna
- Pszczyńskie Forum Nauki. Chcemy zachęcić wszystkich do zainteresowania nauką na nowo
- Raport KAI: „Polska młodzież w ostatnim dziesięcioleciu doświadcza przyspieszonej sekularyzacji”
- Mówimy o groźbie likwidacji naszych placówek, bo taki może być skutek realizacji pomysłu MEiN
- Debata z udziałem dyrektorów, nauczycieli, wychowawców i rodziców
- Głos w debacie ZNP ,,Edukacja dla wszystkich – nauczanie włączające”
- Toruń. Ośmioletnia dziewczynka uratowała życie pracownikowi swojej szkoły
- Trzecią falę pandemii można było przewidzieć
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (5)
- Radykalizacja zachowań i poglądów. Jak pandemia sprzyja radykalizacji młodzieży?
- Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego najmłodszych
- Felieton. Czasami to bardzo smutna praca…
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Baśniowa przygoda i zdalne nauczanie. Spotkanie z baśnią w Karolewie
- Casus. Orzekanie dyscyplinarne
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu