Z Arkadiuszem Boroniem, prezesem Okręgu Małopolskiego ZNP, rozmawia Jarosław Karpiński
Małopolski ZNP podjął starania, żeby w Krakowie powstało nie tylko Muzeum Tajnej Organizacji Nauczycielskiej, ale również cała ścieżka dydaktyczna poświęcona bohaterom tajnego nauczania w czasie okupacji. Jak zrodził się ten pomysł?
– We współpracy z publiczną biblioteką wojewódzką przeprowadzamy cyfryzację naszego związkowego archiwum i księgozbioru, który zgromadziliśmy. Okazało się, że jesteśmy w posiadaniu bardzo wielu materiałów dotyczących Tajnej Organizacji Nauczycielskiej, są nazwiska konkretnych pedagogów, wiemy, gdzie uczyli w czasie wojny. Sam byłem zaskoczony odnalezieniem dokumentów potwierdzających, że po wojnie ZNP do stażu pracy zaliczał okresy tajnego nauczania. Była specjalna komisja, która jednemu nauczycielowi zaliczyła np. dwa miesiące, innemu rok tajnego nauczania itd. To wszystko znajduje się w protokołach. O historii Związku i TON sporo myślimy i mówimy od dawna. Ale ostatnio pojawił się pomysł na ścieżkę dydaktyczną dotyczącą tajnego nauczania. Mamy już akceptację Rady Miasta Kraków z przewodniczącym Dominikiem Jaśkowcem na czele dla naszej inicjatywy, żeby skwer przed Akademią Górniczo-Hutniczą w centrum miasta przyjął nazwę Tajnej Organizacji Nauczycielskiej. Chcemy jeszcze porozmawiać z rektorem AGH na ten temat i zorganizować uroczystość nadania imienia, ale wiemy już, że jest życzliwość ze strony uczelni.
(…)
Cała rozmowa – Głos Nauczycielski nr 11-12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11-12/2021:
- Pełnym głosem. Bijemy brawo nauczycielom
- Felieton. Nauczycielu, jaki masz głos?
- Zdaniem rządu nauczyciele zostali zaszczepieni. Kiedy ruszą szczepienia obsługi?
- Pandemia znów zaskoczyła polityków. Szkoły ograniczają działalność stacjonarną
- Kolejna pseudoreforma za wszelką cenę. Nawet kosztem dzieci z niepełnosprawnościami
- MEiN oferuje uczniom pomoc. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka
- Szokujące okoliczności morderstwa francuskiego nauczyciela
- Sytuacja jest niebezpieczna: prognozy mówią o 45 tys. zakażonych dziennie. Zanosi się na całkowity lockdown
- Mija 100 lat od uchwalenia konstytucji marcowej. „Radość tę podziela nauczyciel polski”
- Czytam ministerialny projekt i na wiele pytań nie mogę znaleźć odpowiedzi
- Felieton. Pogorszenie zdrowia nauczycieli
- Felieton. Motywacja wewnętrzna
- Pszczyńskie Forum Nauki. Chcemy zachęcić wszystkich do zainteresowania nauką na nowo
- Raport KAI: „Polska młodzież w ostatnim dziesięcioleciu doświadcza przyspieszonej sekularyzacji”
- Mówimy o groźbie likwidacji naszych placówek, bo taki może być skutek realizacji pomysłu MEiN
- Debata z udziałem dyrektorów, nauczycieli, wychowawców i rodziców
- Głos w debacie ZNP ,,Edukacja dla wszystkich – nauczanie włączające”
- Toruń. Ośmioletnia dziewczynka uratowała życie pracownikowi swojej szkoły
- Trzecią falę pandemii można było przewidzieć
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (5)
- Radykalizacja zachowań i poglądów. Jak pandemia sprzyja radykalizacji młodzieży?
- Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego najmłodszych
- Felieton. Czasami to bardzo smutna praca…
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Baśniowa przygoda i zdalne nauczanie. Spotkanie z baśnią w Karolewie
- Casus. Orzekanie dyscyplinarne
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu