Skuteczne przeciwdziałanie radykalizacji musi opierać się na wielotorowej strategii. Należy uświadomić sobie zagrożenia, związane z rozwojem ruchów skrajnych, przed którymi stają szkoły
Ostatni rok upłynął pod znakiem pandemii koronawirusa, która przyspieszyła rozwój radykalnych postaw na całym świecie. Jeszcze przed jej wybuchem coraz silniej obecne w przestrzeni publicznej były grupy hołdujące teoriom spiskowym, fundamentaliści religijni oraz środowiska skrajne m.in. grupy faszystowskie czy neonazistowskie. Badania psychologa społecznego prof. Michała Bilewicza wskazują, że efektem poczucia zagrożenia, wywołanego pandemią COVID-19, będzie jeszcze większa popularność ultrakonserwatywnych, tradycjonalistycznych i hierarchicznych koncepcji politycznych. Przełoży się to na rozwój ugrupowań skrajnie prawicowych i większą częstotliwość występowania teorii spiskowych, takich jak „White Genocide” („ludobójstwo białej rasy”) czy „Great Replacement” („wielkie zastąpienie”). Operują nimi obecnie podmioty współtworzące amerykański alt-right, europejski ruch tożsamościowy („Identitarian Movement”), neonaziści, neofaszyści, a także spora część podmiotów amerykańskiej i europejskiej skrajnej prawicy.
(…)
Jacek Purski
prezes Instytutu Bezpieczeństwa Społecznego
Cały tekst – Głos Nauczycielski nr 11-12 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 11-12/2021:
- Pełnym głosem. Bijemy brawo nauczycielom
- Felieton. Nauczycielu, jaki masz głos?
- Zdaniem rządu nauczyciele zostali zaszczepieni. Kiedy ruszą szczepienia obsługi?
- Pandemia znów zaskoczyła polityków. Szkoły ograniczają działalność stacjonarną
- Kolejna pseudoreforma za wszelką cenę. Nawet kosztem dzieci z niepełnosprawnościami
- MEiN oferuje uczniom pomoc. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka
- Mamy już zgodę Rady Miasta Kraków, żeby skwer w centrum przyjął nazwę Tajnej Organizacji Nauczycielskiej
- Szokujące okoliczności morderstwa francuskiego nauczyciela
- Sytuacja jest niebezpieczna: prognozy mówią o 45 tys. zakażonych dziennie. Zanosi się na całkowity lockdown
- Mija 100 lat od uchwalenia konstytucji marcowej. „Radość tę podziela nauczyciel polski”
- Czytam ministerialny projekt i na wiele pytań nie mogę znaleźć odpowiedzi
- Felieton. Pogorszenie zdrowia nauczycieli
- Felieton. Motywacja wewnętrzna
- Pszczyńskie Forum Nauki. Chcemy zachęcić wszystkich do zainteresowania nauką na nowo
- Raport KAI: „Polska młodzież w ostatnim dziesięcioleciu doświadcza przyspieszonej sekularyzacji”
- Mówimy o groźbie likwidacji naszych placówek, bo taki może być skutek realizacji pomysłu MEiN
- Debata z udziałem dyrektorów, nauczycieli, wychowawców i rodziców
- Głos w debacie ZNP ,,Edukacja dla wszystkich – nauczanie włączające”
- Toruń. Ośmioletnia dziewczynka uratowała życie pracownikowi swojej szkoły
- Trzecią falę pandemii można było przewidzieć
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (5)
- Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: Rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego najmłodszych
- Felieton. Czasami to bardzo smutna praca…
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Baśniowa przygoda i zdalne nauczanie. Spotkanie z baśnią w Karolewie
- Casus. Orzekanie dyscyplinarne
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu