Część III. Kandydat na stopień nauczyciela dyplomowanego, tym bardziej dyrektor, powinien zaprezentować wzorowo przygotowaną dokumentację. Przedstawiam uwagi, które powinny ułatwić zadanie awansującym
Dyrektor ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego do wniosku awansowego dołącza również opisy i analizy. W poprzednich odcinkach serii* przedstawiłam ściągawkę, która pomoże prawidłowo przyporządkować zadania do wymagań z rozporządzenia awansowego**.
Jak poprawnie opracować opisy i analizy?
Teraz poświęćmy kilka słów opisom i analizom. Wracam do tego wątku, ponieważ wiele razy z przykrością przekonałam się, że opracowania umieszczone w teczkach kandydatów na stopień dyplomowanego często pozostawiają wiele do życzenia. Chodzi mi o opracowania, które są opisem i analizą tylko z nazwy, tymczasem opracowanie musi bezwzględnie mieć formę opisu i analizy działań. Każde zrealizowane zadanie należy odpowiednio zaprezentować:
>> wziąć pod uwagę genezę;
>> wskazać cele;
>> napisać, jak zadanie było realizowane (kto współpracował, uczestniczył, był adresatem itp.);
>> wyjaśnić, jak dokonano ewaluacji (wiele osób ma wciąż problem ze zrozumieniem słowa ewaluacja, ale myślę, że dyrektorów to nie dotyczy);
>> przedstawić korzyści (efekty), jakie przyniosła realizacja zadania.
W wielu teczkach pod poprawnie sformułowanym tytułem są jedynie wymienione zadania. Tak lapidarne opracowanie ma oczywiście negatywny wpływ na ocenę dokumentacji, tzn. jeśli tylko tytuł będzie poprawny, to teczka zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas analizy formalnej, natomiast ocena komisji kwalifikacyjnej może przełożyć się na brak akceptacji takiej dokumentacji. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i dołożyć starań, by teczka nie budziła wątpliwości.
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Więcej – GN nr 13 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 13/2021:
- Pełnym głosem. Zmęczenie (nie tylko) cyfrowe
- Felieton. Prawo Murphy’ego
- Trzecia fala pandemii zalewa kraj. Rząd zamyka także przedszkola i żłobki
- Opieka dla dzieci medyków nie tylko w przedszkolach, ale też w szkołach podstawowych
- Krajowy Plan Odbudowy. Rząd chce kupić szkołom sprzęt… i to wszystko
- Specjaliści o edukacji włączającej według MEiN: Nie da się na siłę wszystkich zintegrować
- Wstępne wyniki dochodzenia EMA: AstraZeneca jest bezpieczna
- Prace nad polską szczepionką przeciwko COVID-19: Gotowy biały proszek mam już na stole
- Rekordy zakażeń, edukacja w kryzysie, a MEiN wysyła broszury do szkół…
- 70 proc. pracowników uczelni niebędących nauczycielami pracuje stacjonarnie
- Wkrótce zmienią się zasady przeprowadzania matur. Co czeka uczniów i nauczycieli?
- Dyrektor o maturach 2021: druga dawka szczepień dla nauczycieli w środku egzaminów
- Pieniędzy na zdrowie i ratowanie gospodarki rząd szuka w kieszeniach nauczycieli
- Felieton. Rodzice racjonalizatorzy
- Podkreślamy na każdym kroku, że stoimy na straży praw pracowniczych, godnych warunków pracy i płacy
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (5)
- Terapeutka dla Głosu: Uderzone dziecko czuje się poniżone
- Casus: Rozwiązywanie umów i zasady wypowiadania
- Pytania do eksperta. Termin rozwiązania stosunku pracy