Sparaliżowane pandemią szkoły muszą kształcić zdalnie, wielu nauczycielom i uczniom brakuje sprzętu oraz szybkiego internetu do pracy online, problemem jest „cyfrowe zmęczenie”. Czym w tym czasie zajmuje się minister?
Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek 24 marca br. pokazał, jakie są priorytety resortu, którym kieruje. W MEiN postanowiono w specjalny sposób uczcić Narodowy Dzień Życia ustanowiony przez Sejm w 2004 r., organizując konferencję dotyczącą prezentacji najnowszej inicjatywy resortu.
O inicjatywie za chwilę, wspomnijmy jednak, że Narodowy Dzień Życia w 2021 r. miał dramatyczny przebieg – tego dnia padł rekord liczby nowych zakażeń koronawirusem. W ciągu doby zachorowało prawie 30 tys. osób. Szokowała też liczba zmarłych na COVID-19 – to aż 575 osób, a liczba ofiar pandemii przekroczyła w Polsce granicę 50 tys. Rozgrywający się w szpitalach
dramat do tego stopnia wystraszył
rządzących, że następnego dnia premier i minister zdrowia (bez udziału szefa MEiN) ogłosili kolejne obostrzenia, w tym zamknięcie przedszkoli i żłobków, przed czym rząd powstrzymywał się przez ostatnich 10 miesięcy.
Gdy minister Czarnek prezentował swoją najnowszą inicjatywę o wydźwięku antyaborcyjnym, szkoły kształciły w warunkach praktycznie całkowitego lockdownu, a edukacja odbywała się w trybie zdalnym. Choć pandemia od ponad roku paraliżuje funkcjonowanie szkół, przedszkoli, nauczycieli, uczniów i rodziców, to do dziś ministerstwo edukacji nie rozwiązało podstawowych problemów, z jakimi zmagają się najmłodsi. Tysiące uczniów nadal nie mają sprzętu do nauki online, część z nich wypadła z systemu. Ministerstwo nie stworzyło platformy z prawdziwego zdarzenia z materiałami niezbędnymi do nauki zdalnej (nie jest nią platforma epodreczniki.pl). Wbrew zapowiedziom nie zorganizowano szkoleń dla nauczycieli, nie przygotowano ich do nauczania w trybie kryzysowym.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 13 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 13/2021:
- Pełnym głosem. Zmęczenie (nie tylko) cyfrowe
- Felieton. Prawo Murphy’ego
- Trzecia fala pandemii zalewa kraj. Rząd zamyka także przedszkola i żłobki
- Opieka dla dzieci medyków nie tylko w przedszkolach, ale też w szkołach podstawowych
- Krajowy Plan Odbudowy. Rząd chce kupić szkołom sprzęt… i to wszystko
- Specjaliści o edukacji włączającej według MEiN: Nie da się na siłę wszystkich zintegrować
- Wstępne wyniki dochodzenia EMA: AstraZeneca jest bezpieczna
- Prace nad polską szczepionką przeciwko COVID-19: Gotowy biały proszek mam już na stole
- 70 proc. pracowników uczelni niebędących nauczycielami pracuje stacjonarnie
- Wkrótce zmienią się zasady przeprowadzania matur. Co czeka uczniów i nauczycieli?
- Dyrektor o maturach 2021: druga dawka szczepień dla nauczycieli w środku egzaminów
- Pieniędzy na zdrowie i ratowanie gospodarki rząd szuka w kieszeniach nauczycieli
- Felieton. Rodzice racjonalizatorzy
- Podkreślamy na każdym kroku, że stoimy na straży praw pracowniczych, godnych warunków pracy i płacy
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (5)
- Terapeutka dla Głosu: Uderzone dziecko czuje się poniżone
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Casus: Rozwiązywanie umów i zasady wypowiadania
- Pytania do eksperta. Termin rozwiązania stosunku pracy