Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce


Część III. Kandydat na stopień nauczyciela dyplomowanego, tym bardziej dyrektor, powinien zaprezentować wzorowo przygotowaną dokumentację. Przedstawiam uwagi, które powinny ułatwić zadanie awansującym

Dyrektor ubiegający się o stopień nauczyciela dyplomowanego do wniosku awansowego dołącza również opisy i analizy. W poprzednich odcinkach serii* przedstawiłam ściągawkę, która pomoże prawidłowo przyporządkować zadania do wymagań z rozporządzenia awansowego**.

 

Jak poprawnie opracować opisy i analizy?

Teraz poświęćmy kilka słów opisom i analizom. Wracam do tego wątku, ponieważ wiele razy z przykrością przekonałam się, że opracowania umieszczone w teczkach kandydatów na stopień dyplomowanego często pozostawiają wiele do życzenia. Chodzi mi o opracowania, które są opisem i analizą tylko z nazwy, tymczasem opracowanie musi bezwzględnie mieć formę opisu i analizy działań. Każde zrealizowane zadanie należy odpowiednio zaprezentować:

>> wziąć pod uwagę genezę;

>> wskazać cele;

>> napisać, jak zadanie było realizowane (kto współpracował, uczestniczył, był adresatem itp.);

>> wyjaśnić, jak dokonano ewaluacji (wiele osób ma wciąż problem ze zrozumieniem słowa ewaluacja, ale myślę, że dyrektorów to nie dotyczy);

>> przedstawić korzyści (efekty), jakie przyniosła realizacja zadania.

W wielu teczkach pod poprawnie sformułowanym tytułem są jedynie wymienione zadania. Tak lapidarne opracowanie ma oczywiście negatywny wpływ na ocenę dokumentacji, tzn. jeśli tylko tytuł będzie poprawny, to teczka zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas analizy formalnej, natomiast ocena komisji kwalifikacyjnej może przełożyć się na brak akceptacji takiej dokumentacji. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i dołożyć starań, by teczka nie budziła wątpliwości.



(…)

 

Beata Rechnio-Kołodziej

Ekspert z listy MEN

 

 

Więcej – GN nr 13 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 13/2021: