70 proc. pracowników uczelni niebędących nauczycielami pracuje stacjonarnie


Z Januszem Szczerbą, prezesem Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP, rozmawia Jarosław Karpiński

RSZWiN ZNP protestuje przeciwko nierównemu traktowaniu pracowników uczelni wyższych w procesie szczepień przeciw COVID-19. Co konkretnie budzi Wasz niepokój?

– Niepokoi nas, że w programie szczepień są uwzględnieni tylko nauczyciele akademiccy, natomiast pominięto pracowników zatrudnionych na uczelniach wyższych, którzy nie są nauczycielami akademickimi. A przecież rząd w rozporządzeniu z 22 lutego rozszerzył szczepienia w oświacie o administrację i obsługę w szkołach, chociaż potem się z tego wycofał. Dużą, bo około 50-proc. grupę pracowników uczelni w ogóle nie wzięto pod uwagę. A powinni być objęci szczepieniami zarówno w szkołach, jak i na uczelniach. Oczywiście to dobrze, że nauczyciele akademiccy mogą się szczepić, ale to za mało.

Problem polega na tym, że o ile nauczyciele akademiccy pracują głównie w trybie zdalnym, o tyle większość pracowników uczelni niebędących nauczycielami pracuje na uczelniach stacjonarnie. Poza tym tryb zdalny w pracy wykładowców wcale nie polega na tym, że od 30 marca 2020 r. siedzą w domach i w ogóle nie pojawiają się na uczelniach. Mają swoje obowiązki i muszą kontaktować się z pracownikami dziekanatu, np. przy zaliczeniach, bo wszystkiego nie da się załatwić drogą elektroniczną. Z kolei np. w laboratoriach pracownicy pomocniczy zajmują się sprzętem i przychodzą normalnie do pracy. A więc jeśli 70 proc. osób na uczelniach niebędących nauczycielami pracuje stacjonarnie, to nielogiczne jest, by nie byli szczepieni. Kontakty między nauczycielami akademickimi i pracownikami niepedagogicznymi mogą powodować transmisję wirusa, przynajmniej przed zaszczepieniem wszystkich nauczycieli. Poza tym do dziekanatów czy na zajęcia laboratoryjne przyjeżdżają studenci, bo zajęcia praktyczne odbywają się normalnie.



(…)

 

Cała rozmowa tylko w Głosie Nauczycielskim nr 13 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 13/2021: