O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (5)


Kiedy nauczyciel je kanapkę? Zwykle między jedną lekcją a drugą. Jak nauczyciel je kanapkę? Zwykle szybko, z oczami dookoła głowy, kartkówkami na kolanie, dziennikiem pod pachą. A potem… skąd ta chrypka?

Zgaga, nadkwaśność żołądka i pieczenie w przełyku to już trochę znak naszych czasów. Współczesny człowiek nie delektuje się jedzeniem, raczej wrzuca coś na ząb i biegnie do obowiązków. Angażująca praca nie sprzyja zachowywaniu zasad zdrowego odżywiania się. Niewłaściwa dieta może mieć wpływ na głos, choć nie wydaje się to tak oczywiste.

 

Najpierw dowody

Niemal co roku badacze w ramach wzajemnej weryfikacji i kontroli badań naukowych podejmują temat wpływu refluksu na głos. Wyniki są jednoznaczne. Przykładowo, w listopadowym wydaniu czasopisma naukowego „Journal of Otolaryngology – Head & Neck Surgery” z 2016 r. ukazał się artykuł zatytułowany „Wpływ refluksu krtaniowo-gardłowego na wyniki subiektywnych i obiektywnych badań głosu”. Badaniom poddano 41 osób zmagających się z refluksem – wykonano analizę akustyczną próbek ich głosów, poproszono o wypełnienie kwestionariuszy do samooceny głosu i kwestionariusza Reflux Symptom Index (RSI), specjalnej ankiety do oceny objawów refluksowych. Następnie poddano ich diecie i leczeniu pantoprazolem. Po trzech miesiącach powtórzono badania. Wszystkie wskaźniki uległy poprawie. Leczono schorzenie gastryczne, a poprawił się wokal. To tylko jeden przykład, a podobnych jest wiele. Refluksem zajmują się gastrolodzy, foniatrzy, chirurdzy. Na pierwszej linii frontu znajdują się także logopedzi.



(…)

 

Kacper Gugała*

teatrolog, logopeda, trener emisji głosu, pracuje w jednej z warszawskich szkół podstawowych. Występuje na scenie, czynny monodramista i recytator. Autor cyklu artykułów „O głosie w Głosie” – kolejne odcinki poradnika raz w miesiącu na naszych łamach. Polecamy! Dotychczas ukazały się odcinki o prawidłowym oddychaniu (GN nr 51-52 z 16-23 grudnia ub.r.); wpływie prawidłowej postawy na głos (GN nr 1-2 z 6-13 stycznia br.) oraz o problemach z fonacją (GN nr 7-8 z 17-24 lutego br.).

 

Więcej – GN nr 13 (e-wydanie)

 



Pozostałe artykuły w numerze 13/2021: