Utrata stopnia awansu zawodowego, ciąg dalszy.
Jestem nauczycielem kontraktowym. Stopień awansu uzyskałam cztery lata temu. Przez ten okres nie pracowałam. 1 września 2019 r. zostałam zatrudniona w szkole niepublicznej jako stażysta. Na moje pytanie, dlaczego jako stażysta, odpowiedziano mi, że z uwagi na to, że przez cztery lata nigdzie nie pracowałam jako nauczyciel to utraciłam stopień awansu zawodowego. Czy jest to zgodne z przepisami? (G.H. Warszawa)
Jeżeli czytelniczka została zatrudniona jako nauczyciel zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, to powinna zostać zatrudniona jako nauczyciel kontraktowy i zgodnie z tym stopniem awansu zawodowego powinna otrzymywać wynagrodzenie.
Nadanie stopnia awansu zawodowego jest decyzją administracyjną. Nauczyciel nie traci stopnia awansu zawodowego, pod warunkiem że decyzja została wydana zgodnie z prawem. Przerwa zawodowa nie powoduje utraty uprawnień do nauczania. Stopień awansu zawodowego zostaje nadany na całe życie.
Obecnie zgodnie z art. 9 ust. 1 Karty Nauczyciela stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
>> legitymuje się odpowiednimi kwalifikacjami;
>> przestrzega podstawowych zasad moralnych;
>> spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela.
Stopień nauczyciela stażysty uzyskuje osoba nieposiadająca stopnia awansu zawodowego z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole.
Podstawa prawna:
Art. 9 i nast. Karty Nauczyciela
(…)
Joanna Skrobisz
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…