W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”


Do czego są nam potrzebne wszystkie emocje? Czy nie moglibyśmy poprzestać tylko na tych przyjemnych, „pozytywnych”? A skoro już muszą być wszystkie, to jak sobie z nimi radzić?

Czy istnieje jakaś skuteczna metoda „wyłączania” przykrych emocji, kiedy nie chcemy ich czuć… lub nie chcemy, by czuli i okazywali je inni? Innymi słowy – na czym polega świat złożoności ludzkich emocji i jak się w nim poruszać?

W nowym cyklu artykułów na łamach Głosu Nauczycielskiego będziemy wspólnie przyglądać się emocjom człowieka – zwłaszcza tym doświadczanym przez dzieci i młodzież, ale także przez nas samych. Podejmiemy próbę stworzenia swoistej „instrukcji obsługi” emocji, dzięki której nie tylko sami będziemy radzić sobie lepiej z emocjami (u siebie i u innych), ale też będziemy potrafili nauczyć tego naszych podopiecznych.

Zwrócimy też uwagę na to, jak odróżnić uzasadnione, normalne przejawy nawet silnych emocji, od problemów i zaburzeń wymagających bardziej specjalistycznej pomocy. Zaczniemy od tego, by w ogóle zrozumieć, do czego emocje są nam potrzebne, dlaczego matka natura sprawiła, że przeżywamy je nieraz tak często i tak intensywnie, nierzadko wbrew swojej woli?

(…)

Magdalena Goetz

psycholożka

 

Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)





Pozostałe artykuły w numerze 39/2019: