Do czego są nam potrzebne wszystkie emocje? Czy nie moglibyśmy poprzestać tylko na tych przyjemnych, „pozytywnych”? A skoro już muszą być wszystkie, to jak sobie z nimi radzić?
Czy istnieje jakaś skuteczna metoda „wyłączania” przykrych emocji, kiedy nie chcemy ich czuć… lub nie chcemy, by czuli i okazywali je inni? Innymi słowy – na czym polega świat złożoności ludzkich emocji i jak się w nim poruszać?
W nowym cyklu artykułów na łamach Głosu Nauczycielskiego będziemy wspólnie przyglądać się emocjom człowieka – zwłaszcza tym doświadczanym przez dzieci i młodzież, ale także przez nas samych. Podejmiemy próbę stworzenia swoistej „instrukcji obsługi” emocji, dzięki której nie tylko sami będziemy radzić sobie lepiej z emocjami (u siebie i u innych), ale też będziemy potrafili nauczyć tego naszych podopiecznych.
Zwrócimy też uwagę na to, jak odróżnić uzasadnione, normalne przejawy nawet silnych emocji, od problemów i zaburzeń wymagających bardziej specjalistycznej pomocy. Zaczniemy od tego, by w ogóle zrozumieć, do czego emocje są nam potrzebne, dlaczego matka natura sprawiła, że przeżywamy je nieraz tak często i tak intensywnie, nierzadko wbrew swojej woli?
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…