ZNP przygotuje obywatelski projekt ustawy, gwarantujący dyplomowanemu wynagrodzenie zasadnicze na poziomie średniej krajowej – pisaliśmy o tym w GN nr 38 z 18 września br. Dziś stawki pedagogów zależą od wysokości kwoty bazowej zapisanej w ustawie budżetowej oraz od stawek wynagrodzenia zasadniczego określonych w tzw. rozporządzeniu płacowym MEN.
W ostatnich latach gospodarka rozwijała się w szybkim tempie, co przekładało się na podobny wzrost średniego wynagrodzenia w gospodarce oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę. Pensje w oświacie – kształtowane na innych zasadach – pozostały jednak w tyle. Dlatego ZNP chce, żeby nauczycielskie pensje silniej związać z gospodarką. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, czy punktem odniesienia dla nauczycielskich wynagrodzeń ma być przeciętne wynagrodzenie w gospodarce, czy np. płaca minimalna. Według rozważanej w ZNP koncepcji pensja zasadnicza nauczyciela dyplomowanego miałaby być równa np. kwocie około 5,2 tys. zł brutto, bo tyle mniej więcej wynosi przeciętne wynagrodzenie w gospodarce. Do tego należałoby jeszcze doliczyć m.in. dodatek stażowy i inne elementy wynagrodzenia nauczyciela. – W najbliższym czasie podejmiemy decyzję, czy zwrócimy się o poparcie obywatelskiego projektu ustawy, w którym pojawi się odniesienie do przeciętnego czy też do minimalnego wynagrodzenia – zapowiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…