Niezależnie od tego, czy nauczyciel realizujący zajęcia w zastępstwie ma do nich kwalifikacje, czy nie, przysługuje mu wynagrodzenie za wykonaną pracę
W szkole każda nagła nieobecność nauczyciela wymaga natychmiastowej reakcji dyrektora, czyli przydzielenia doraźnego zastępstwa, które nauczyciel musi przyjąć. Przy dłuższej absencji mamy już do czynienia z zastępstwami stałymi, nawiązanymi na podstawie umowy o pracę. Czasami także dyrektorzy przydzielają godziny ponadwymiarowe w czasie nieobecności innego nauczyciela.
Jak więc widzimy, na zastępstwa nauczyciele są różnie angażowani i otrzymują wynagrodzenia ustalane według różnych zasad. Niektórzy nauczyciele są przez dyrektorów szczególnie obdarowywani doraźnymi zastępstwami, a czasami nie mogą wyegzekwować za nie wynagrodzenia.
Casus
„Często, kiedy przychodzę do szkoły, sekretarka przekazuje mi informację, że mam zastępstwo w klasie X. Jestem polonistką, a dodatkowo mam parę godzin w bibliotece i podobno dlatego mam warunki, aby zastępstwa były efektywne (zsyłka do biblioteki). Czasami mam po siedem, osiem godzin zastępstwa tygodniowo. Natomiast kiedy jedna z koleżanek, również polonistka, skorzystała z półrocznego urlopu zdrowotnego, dyrektor zatrudnił polonistkę z sąsiedniej szkoły na cały etat. I kiedy ona zachorowała, poprosił o zastępstwo za nią dwóch nauczycieli, w tym mnie. Z tego, co wiem, chora koleżanka, która jest na zastępstwie na podstawie umowy o pracę, otrzymuje wynagrodzenie. Kiedy natomiast ja miałam godziny ponadwymiarowe i chorowałam dwa tygodnie, kadrowa uznała, że nie przysługuje mi wynagrodzenie. Nikt nie jest w stanie udzielić mi konkretnych informacji na ten temat, słyszę tylko, że jest to skomplikowane”.
Karta Nauczyciela zezwala na zastępstwo w kilku formułach, w zależności od czasu absencji. W przypadku konieczności zastępstwa nieobecnego nauczyciela dyrektor szkoły (przedszkola) lub placówki może:
>> powierzyć nauczycielowi tej szkoły realizację doraźnego zastępstwa (art. 35 ust. 2a KN);
>> zatrudnić innego nauczyciela na podstawie umowy o pracę na zastępstwo za nieobecnego nauczyciela (art. 10 ust. 7 KN);
>> przydzielić godziny ponadwymiarowe na czas absencji.
Podjęcie decyzji w sprawie wyboru jednej z tych form zastępstwa nieobecnego nauczyciela należy do kompetencji dyrektora szkoły.
(…)
Teresa Konarska
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…