Umowy o pracę w drugiej szkole nie wlicza się do 36-miesięcznego stażu, od którego uzależnione jest automatyczne przekształcenie umowy termi-nowej w umowę na czas nieokreślony
Zasada swobodnego nawiązywania umów obowiązuje także w oświacie (z pewnymi przejściowymi ograniczeniami), dlatego nauczyciel może w tym samym czasie zawrzeć drugą i kolejną umowę z inną szkołą lub z innym pracodawcą spoza oświaty. Jednoczesnego nawiązania stosunku pracy nie zabrania mu ani Kodeks pracy, ani Karta Nauczyciela.
Ważne! Nauczyciel, który chce podjąć pracę jednocześnie w drugiej szkole, nie musi uzyskiwać formalnej zgody dyrektora.
Wyjątkiem od tej zasady był okres przejściowy wdrażania przepisów wprowadzających Prawo oświatowe.
Przypomnijmy. W okresie od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. obowiązywał art. 222 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60). Zgodnie z tym zapisem podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole nauczyciela zatrudnionego:
>> w pełnym wymiarze zajęć;
>> w szkole wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia
wymaga uzyskania pisemnej zgody dyrektora szkoły.
W przypadku nieuzyskania pisemnej zgody dyrektora na podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia przez nauczyciela dyrektor szkoły macierzystej mógł (nie musiał) rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem z końcem roku szkolnego za trzymiesięcznym wypowiedzeniem.
(…)
Teresa Konarska
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…