Jeżeli przepracowałeś w szkole w charakterze nauczyciela co najmniej dwa lata od dnia nadania stopnia nauczyciela kontraktowego, możesz rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego
Pan Korneliusz był nauczycielem akademickim przez okres czterech lat. Od 1 września br. podjął pracę w liceum ogólnokształcącym i uzyskał z mocy prawa stopień nauczyciela kontraktowego. Chciałby rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego. Czy dotyczy go również zapis z Karty Nauczyciela mówiący, że jako nauczyciel kontraktowy musi przepracować dwa lata? Czy też pan Korneliusz może rozpocząć staż na mianowanego od razu po zatrudnieniu? Otóż nasz czytelnik będzie musiał przepracować w szkole jako nauczyciel kontraktowy dwa lata, aby mógł rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego.
Zgodnie z uregulowaniem w Karcie Nauczyciela nauczyciel kontraktowy ma dwa lata na zaplanowanie własnego rozwoju zawodowego oraz działań, które będzie podejmował w celu doskonalenia warsztatu i metod pracy oraz podniesienia jakości pracy szkoły, w której jest zatrudniony. Jednak należy pamiętać, że nauczyciel kontraktowy podejmuje samodzielnie decyzję o ubieganiu się o stopień mianowanego.
Ważne!
Konieczność przepracowania dwóch lat po uzyskaniu stopnia nauczyciela kontraktowego dotyczy także tych nauczycieli, którzy ten stopień uzyskali z mocy prawa. Przez „przepracowanie” należy rozumieć okres zatrudnienia nauczyciela w szkole.
Tak jak w przypadku nauczyciela stażysty*, także w przypadku nauczyciela kontraktowego warunkiem nadania kolejnego stopnia awansu zawodowego jest: >> spełnianie wymagań kwalifikacyjnych; >> odbycie stażu i uzyskanie pozytywnej oceny dorobku zawodowego nauczyciela; >> zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną. |
(…)
Joanna Skrobisz
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…