Najpierw uporządkowana wiedza, potem jej integrowanie, a dopiero w dalszej kolejności – próba formułowania samodzielnych sądów. Nowa podstawa powraca do odrzuconej poprzednio „encyklopedyzacji” kształcenia
Naukę, jak mawiał Henri Poincare, zawsze buduje się z faktów, ale samo ich nagromadzenie nie jest jeszcze nauką. Ta refleksja francuskiego matematyka, fizyka i filozofa nauki może być doskonałym pretekstem do naszych rozważań w drugim odcinku tej serii*. Czyli do podjęcia próby konfrontacji faktów, tzn. celów kształcenia ogólnego, nazwanych w nowej podstawie programowej „strategią uczenia się”, z praktyką, czyli z tym, co najważniejsze, a więc procesem adaptowania ich do naszej szkolnej codzienności.
Już ich kolejność, zapisana w ośmiu punktach, sugeruje niepodważalne priorytety: najpierw uporządkowana WIEDZA, potem jej integrowanie, dopiero w punkcie czwartym – próba formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, a w ósmym – jako finalizacja działań: „zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości”, oczywiście pod warunkiem, że uda nam się rozwinąć u naszych uczniów „szacunek dla WIEDZY” (podkreślenie autorki).
Takie zhierarchizowanie zadań stawianych w podstawie programowej „po nowemu”, z podkreśleniem przeze mnie słowa klucza, wydaje się wyraźnym powrotem do odrzuconej – w podstawie nazywanej umownie „starą”, czyli ponadgimnazjalną – „encyklopedyzacji” kształcenia. Wyraźnym nadużyciem byłoby jednak odczytanie tak zasugerowanych treści wyłącznie jako powrotu np. do edukacji z lat 80. czy 70. – bardzo, jak wiadomo, „encyklopedycznej”.
(…)
Żanneta Elżbieta Pilis
nauczyciel języka polskiego
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…