Z Iwoną Kowalczyk, nauczycielem przedmiotów ekonomicznych, przedsiębiorczości oraz doradcą zawodowym w Zespole Szkół Gastronomicznych w Łodzi, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Trudny czas – tak wielu nauczycieli ocenia minionych 12 miesięcy w oświacie. A Pani?
– Pracuję od 23 lat. Zawsze chciałam być nauczycielem, uwielbiam swoją pracę i wydaje mi się, że dużo z siebie daję. Staram się więc nie patrzeć na ogólną sytuację, jaka jest w oświacie i wokół zawodu, tylko skupić się na tym, co mogę jeszcze zrobić, żeby szkoła, gdzie obecnie pracuję, była jeszcze lepsza. Warto inwestować w młodzież i na tym się skupiam. Mam świadomość, po co jestem w szkole. Jestem po to, żeby wprowadzić uczniów na rynek pracy.
Wiemy, że to niełatwe zadanie…
– Kiedy zostałam nauczycielem w 1996 r., przedsiębiorczość już raczkowała. W liceum technicznym, które kiedyś funkcjonowało, uczyliśmy jej przez wszystkie cztery lata nauki. Młodzież była bardzo dobrze przygotowana do podjęcia działalności gospodarczej. Wykształciliśmy naprawdę wielu młodych przedsiębiorców.
Czego ich uczyliście?
– Przedmiotów związanych z ekonomią było naprawdę sporo, od mikroekonomii i makroekonomii, po komunikację interpersonalną. Niewiele z tego zostało. Wszystko skrócono do dwóch godzin przedsiębiorczości i… pędzimy z tym programem. Dlatego trzeba dużo innych działań zaplanować, żeby można było młodzieży pokazać rynkowo-gospodarczą rzeczywistość.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…