Z Julią Wojtanią, uczennicą ostatniej klasy XXXIII dwujęzycznego LO im. Mikołaja Kopernika w Warszawie, rozmawia Jarosław Karpiński
Pani wystąpienie w panelu „O jakiej szkole marzymy” podczas konferencji „Szkoła na szóstkę”* zostało nagrodzone dużymi oklaskami. Ale zanim porozmawiamy o marzeniach, to najpierw zapytam o to, jakie są – z perspektywy uczennicy – największe problemy polskiej szkoły.
– Z moich obserwacji wynika, że polska szkoła, niestety, nie jest dostosowana do realiów współczesnego świata i wyzwań, jakie stawia on przed młodymi ludźmi. To jest podstawowy problem. Dlatego szkoła wymaga gruntownych zmian, ale nie takich, z jakimi mamy obecnie do czynienia i jakie przeprowadzają politycy. Potrzebne są przemyślane reformy, których kształt będzie wynikać z odpowiedzi na pytania: Jak my – uczniowie i rodzice – chcemy widzieć szkołę; czego ta szkoła ma uczyć, czy takich przedmiotów, jakie są obecnie nauczane? I jak szkoła ma uczyć, abyśmy mogli jak najlepiej wykorzystać zdobyta wiedzę? Większość tych kwestii wymaga długofalowych działań, ale są takie problemy, z którymi można sobie szybko poradzić. Chodzi mi np. o zmianę myślenia na temat tego, czym ma być szkoła, żeby warto się w niej było uczyć i pracować.
Co poza tą kwestią należałoby zmienić w pierwszej kolejności?
– Na przykład system oceniania. Mówiłam o tym na konferencji w siedzibie ZNP. Trudno ocenić ucznia w skali od 1 do 6. Szczególnie gdy rozpiętość procentowa na daną ocenę jest dosyć duża. Nieraz brakuje jednego procentu, by uzyskać lepszą ocenę, a nieraz 50 proc. Dlatego wycofałabym obecną skalę ocen od 1 do 6. Choć zdaję sobie sprawę, że wprowadzenie wyłącznie procentowego oceniania też nie rozwiązywałoby problemu. W każdym razie warto zastanowić się nad nowym systemem oceniania uczniów.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Olsztyn tłumaczy się rodzicom z cięć w oświacie Żałują wszyscy
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…