Z Ewą Kaliszuk, zastępcą prezydenta Olsztyna ds. edukacji, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Samorządy od dwóch lat informują o kłopotach z finansowaniem oświaty, ale po raz pierwszy piszą o tym w liście do rodziców. Co tak naprawdę skłoniło władze Olsztyna do jego napisania?
– Niezadowolenie rodziców z tego, że Urząd Miasta rezygnuje z finansowania wielu zadań realizowanych w edukacji. Muszę jednak zaznaczyć, że chodzi o rezygnację z finansowania zajęć fakultatywnych. Nie są więc obligatoryjne i nie wynikają z przepisów prawa, które samorząd musi realizować.
Rozmawiamy o wspomnianej w tym liście nauce pływania czy o czymś jeszcze?
– Między innymi. Zanim jednak wymienię pozostałe zajęcia, chcę dodać, że nauka pływania była organizowana wyłącznie w klasach drugich szkół podstawowych. Dawniej były to obligatoryjne zajęcia i mimo że od kilku lat już nie są, samorząd Olsztyna nadal je finansował.
Dlaczego nie jest to już możliwe?
– Sytuacja finansowa jest tak trudna, że musimy z czegoś zrezygnować. Po tej decyzji pojawiło się wiele wyrazów niezadowolenia czy pretensji ze strony rodziców, o których można przeczytać nie tylko na portalach społecznościowych, ale też w mailach kierowanych do prezydenta miasta. Stąd taka decyzja, by taki list napisać i przekazać do wiadomości każdego rodzica w szkołach podstawowych.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2019:
- Pełnym Głosem: Papier na wszystko
- Felieton: Dał nam przykład
- Nauczyciel Roku. Znamy już „Złotą Trzynastkę” tegorocznych finalistów! Najlepsi z Najlepszych AD 2019
- Początek walki z biurokracją w szkole. Są pierwsze decyzje zespołu przy MEN. Więcej czasu, mniej papieru
- Przypominamy wyniki ankiety ZNP. Nauczyciele poświęcają biurokracji długie godziny…
- Wcześniejsze emerytury to nasz postulat, ale nie zgodzimy się na zwiększenie pensum. Podstawa to wyższe płace
- Związek pracuje nad obywatelskim projektem ustawy. Płace nauczycieli nie mogą pozostawać w tyle
- Singapurski system od kuchni, czyli co się kryje za sukcesem tamtejszych uczniów. Wysoka cena sukcesu
- Musimy wzmocnić Związek na dole Znak rozpoznawczy: profesjonalizm
- Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Krajowej Sekcji Pracowników Administracji i Obsługi ZNP. Jesteśmy, walczymy
- Po strajku przyjęliśmy wiele nowych osób, są też nowi prezesi – będziemy ich szkolić
- Wrocław. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Dolnośląskiego ZNP. Wciąż w drodze
- Rzeszów. Konferencja sprawozdawczo-wyborcza Okręgu Podkarpackiego ZNP. Liderzy na trudny czas
- Casus. Formuły zastępstwa i wynagrodzenie. Zastępstwo za zastępstwo
- Druga umowa a uprawnienia pracownicze nauczyciela. Zgoda (już) niepotrzebna
- Kadry w oświacie. Nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli – część III. Od kontraktowego do mianowanego
- Bliżej prawa IV: Od kontraktowego do mianowanego
- Szkoła ponadpodstawowa. „Oswajanie” nowej podstawy programowej (2). Z naciskiem na wiedzę
- Lekarz: Mamy jeden z najgorszych systemów ochrony zdrowia w Europie. Polityków nie obchodzą trudne tematy
- Płaca minimalna musi rosnąć, ale niech to wynika z negocjacji. Szanujmy dialog społeczny
- Funkcjonuję jako doradca zawodowy dzięki projektom unijnym. Mamy duży wpływ, ale…
- Chciałabym, żeby polska szkoła nauczała o zmianach klimatycznych Trzeba zmienić myślenie
- Ekolęki dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać o zagrożeniach klimatycznych? Świadomie o klimacie
- Jak zaplanować zajęcia z uczniami w przestrzeni wystawy „Zmierz się!”. Warsztaty w Koperniku
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? Wstęp do „instrukcji obsługi”
- Awans zawodowy. Jak zostać kontraktowym? 90 przykładowych pytań – przeczytaj, wytnij, zachowaj…